Transportmidler

 

 

Tidligt om morgenen passerer denne bærer gennem køkkenrøg, som siver ud fra et hus i landsbyen Koto, Marsyangdi-dalen, centrale Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Motorcyklist med kone, børn og brænde, Banteay Kdei, Angkor, Cambodia. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En Twin Otter venter på at lette fra landingspladsen i Lukla, østlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand i Suicheng, Guizhou-provinsen, Kina, har erhvervet en gris på et marked og transporterer den nu hjem i en bærekurv. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Terrængående køretøj, en krydsning mellem en bil og et bæltekøretøj, Akureyri, Island. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En bonde i Dhobichour, Helambu, Nepal, bærer et kæmpemæssigt bundt sølvskinnende græs til sit hjem, hvor det anvendes som foder. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En parkeret cykel, lastet med kurve, oplyses af aftensolen, Delhi, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I Sikar skal jeg atter skifte bus. Ventetiden er et mareridt, idet jeg plages af tiggere, skopudsere og ganske almindelige snothvalpe. Køen foran kontoret, som udsteder billetter til Jaipur, er usædvanligt lang, men heldigvis bemærker billetkontrolløren fra den forrige bus mig og trækker mig forrest i køen.

Det er jo vældig pænt af ham, men hjælper desværre så lidt, for da bussen omsider ankommer, er den allerede propfuld. Det lægger imidlertid ingen dæmper på gemytterne. Der skubbes, mases og råbes, og da bussen tøffer ud fra stationen, er der nok 150 mennesker med – indeni, udenpå, på taget. Allevegne, hvor det overhovedet er muligt, klamrer de sig fast.

Inde i bussen tilbyder en tyk mand mig venligst sin plads, og mit afslag hjælper overhovedet ikke. Sådan er inderne! Det mest paradoksale folkefærd i verden. I to timer sidder jeg klemt sammen i en umulig stilling, inden det tynder ud i masserne.”

 

Uddrag fra siden Rejse-episoder – Indien 1979: På kamerajagt efter hjorteantiloper.

 

 

Busser fyldt til bristepunktet er et almindeligt syn i Indien og Nepal.
 

 

 

Rajasthan, Indien. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Bharku, Langtang Nationalpark, Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En overfyldt bus baner sig vej ad en snoet grusvej mellem Chisopani og Lodia, Ilam, østlige Nepal. Kvinden i forgrunden bærer på et stort læs foder, som hun har indsamlet i skoven. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

I denne tætpakkede bus bringer kvinder store sække med agurker til et marked i byen Pokhara, Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Scooter og motorcykel er yderst almindelige transportmidler i mange asiatiske lande. Hver morgen og sidst på eftermiddagen kører millioner af mennesker til og fra arbejde på disse køretøjer.

 

 

Hanoi, Vietnam. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Om morgenen venter scooter-førere på grønt lys ved et vejkryds i Taichung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Parkerede scootere, Taichung, Taiwan (øverst), samt Hanoi, Vietnam. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Trods kraftig regn fortsætter denne motorcyklist sin færd gennem byen Senggigi, Lombok, Indonesien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse scootere i Hanoi, Vietnam, har set bedre dage. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

På billedet herunder ses en golden retriever i byen Fangliao i det vestlige Taiwan, som er for gammel (og for overvægtig) til at løbe efter sin herres scooter, så han transporterer den på denne måde. Læg mærke til, at halen slæber hen ad jorden.

Hundens lange tilknytning til mennesket er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste.

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Høj last på en motorcykel, Hanoi, Vietnam. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Tre på en scooter, Taichung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Med forsyninger bundet fast til sædet deltager denne kvindelige pilgrim i et optog under en festival for den daoistiske modergudinde Mazu, Wangchien, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Billederne herunder, som er fra landsbyen Dalinpo nær Kaohsiung, Taiwan, viser to forskellige holdninger med hensyn til at transportere børn på scooter.

Øverst ses en fader, som har forsynet sine børn med styrthjelme, mens hans eget hoveds sikkerhed synes at være af mindre betydning.

Som en kontrast hertil er parret på nederste billede travlt optaget af at tale i mobiltelefon, iført styrthjelme, mens deres børns hoveder måske ikke er særlig dyrebare?

 

 

(Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Trækvogne (nogle typer burde kaldes ‘skubbevogne’) er et meget almindeligt transportmiddel i mange asiatiske lande.

 

 

Mænd med trækvogne, Delhi, Indien. I baggrunden ses taxi-scootere, kaldt tempo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Uffe Gjøl Sørensen køber morgenmad fra en farvestrålende trækvogn, der er indrettet som madbiks, Cairo, Egypten. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Trækvogn, lastet med salt, Madurai, Tamil Nadu, Sydindien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne trækvogn i Hanoi, Vietnam, er lastet med tøj. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dreng med trækvogn i Cairos gamle bydel, Egypten. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gadehandlere sælger jordnødder og appelsiner på en rutebilstation i Bikaner, Rajasthan, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne trækvogn i Jodhpur, Rajasthan, Indien, fungerer som ‘skolebus’. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Lastbiler er store biler, beregnet til transport af omfangsrige eller tunge genstande.

 

 

Denne lastbil i Kochi, Kerala, Sydindien, er blevet lastet med et enormt læs af olietønder. Forhåbentlig er de tomme! (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne tankvogn er kørt fast på en mudret vej mellem Namtumbo og Tunduru, sydlige Tanzania. Chaufføren er i færd med at fjerne mudder under bilen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Lastbiler, læsset med grus fra et flodleje, Aowanda National Forest, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse lastbiler i det centrale Myanmar fungerer tillige som busser. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En godt brugt, men stadig funktionsdygtig lastbil, Taitung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Fåretransport på en lastbil, Aðaldal, nordlige Island. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne lastbil i byen Cariari, Costa Rica, er udsmykket med et maleri af en ulv, solen, samt en lastbil, på hvilken motivet er gentaget. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Billedet nedenfor viser et vejalter, som er opført nær et rutebilstoppested i landsbyen Karanao, nær Laki, Kreta, ifald nogen måtte ønske at bede eller bringe offergaver, mens de venter på bussen.

Billeder af andre gadealtre kan ses på siden Religion: Kristendom.

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Ventesalen’ ved dette busstoppested i byen Kurseong, West Bengal, Indien, er knapt så prangende som dén på billedet ovenfor. En lille dreng er klavret op på taget af skuret. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Twin Otters er små to-motorers propel-flyvemaskiner, hvor vingerne sidder over dørene. De benyttes overalt i verden, da de er kendt for at være særdeles pålidelige og kan lande og lette på korte landingspladser.

 

 

I Lukla i det østlige Nepal er vejret højst skiftende, og da Twin Otters kun kan lande i godt vejr, må folk ofte vente i dagevis på flyenes ankomst. Når vejret så endelig tillader det, flyver man i pendulfart mellem Lukla og Kathmandu, indtil alle passagerer er blevet transporteret. (Foto John Burke, copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne Twin Otter racer i fuld fart ned ad den stejle landingsbane i Lukla for at få tilstrækkeligt med fart til at lette, inden den fortsætter ud over en stejl afgrund. Jeg kan godt fortælle jer, at det er en hårrejsende oplevelse! (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Twin Otter på flyvepladsen nær Lalibela, Ethiopien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Elefanter er et almindeligt transportmiddel til at bringe turister rundt i mange asiatiske nationalparker. På denne måde kan turisterne komme tæt på de vilde dyr uden at forstyrre dem, da de fleste dyr ikke er bange for elefanterne.

 

 

Turister på elefantryg, Chitwan Nationalpark, sydlige Nepal. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

I mange asiatiske lande anvendes bambusstænger ofte til transport af tunge byrder, som deles i to lige store bundter, der bindes fast til hver sin ende af stangen.

 

 

Med sin byrde fastgjort til en tyk bambusstang er denne bærer på vej op ad en stejl sti på vulkanen Gunung Rinjani, Lombok, Indonesien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Vintermorgener i Hanoi, Vietnam, kan være ret kølige. Derfor er denne kvindelige gadehandler, som er på vej ud for at sælge sine varer, varmt påklædt. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand i Ubud, Bali, Indonesien, transporterer flettede kurve, bundet fast til en bambusstang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En lille dreng får et gratis lift, idet han fungerer som kontravægt på sin faders bambus-bærestang, Bhaktapur, Kathmandu-dalen, Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse mænd transporterer lange bambusstænger på en ladcykel, Sonpur, Bihar, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Som menneskets trofaste følgesvende er hesten og æslet blevet spredt til næsten alle afkroge af kloden. På et meget tidligt tidspunkt begyndte mennesket at anvende begge disse dyr som ridedyr. I dag er verdensbestanden af hesten omkring 58 mio., mens æslet tæller omkring 40 mio., heraf langt de fleste i udviklingslandene. Det højeste antal, 11 mio., fandtes førhen i kinesiske territorier, efterfulgt af Pakistan, Ethiopien og Mexico. Antallet er imidlertid dalet kraftigt i kinesiske områder i de senere år.

Et muldyr er en krydsning mellem en hest og et æsel. I områder uden veje i Himalaya og andre steder foregår størstedelen af transport stadig på muldyrryg. Det totale antal muldyr er ukendt.

Hest, æsel og muldyr er nærmere præsenteret på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste.

 

 

Under den tibetanske Yartung-festival, der finder sted årligt i Jhong-floddalen, Mustang, centrale Nepal, afholdes hestevæddeløb. Her ses munke, som også deltager i løjerne. Munken på det nederste billede bærer en kata, et tørklæde, der er overrakt ham som et tegn på respekt. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Rytter, Kirgisien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Oromo-kvinde med en pakhest, vest for Dinsho, Bale Mountains, Ethiopien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dreng rider på et æsel, Birecik, Tyrkiet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Nomader på vandring med pakæsler, Harenna-skoven, Bale Mountains, Ethiopien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Æselkærrer og hestekøretøjer er meget udbredte transportmidler verden rundt. En særlig type kaldes for droske, et ord af russisk oprindelse.

 

 

Hestedrosker, lokalt kaldt cidomo, holder i kø for at transportere turister rundt i byen Mataram, Lombok, Indonesien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne droske krydser en bro over en kanal i byen Nyaung Shwe, Myanmar. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Smukt pyntede heste, nær Prizren, Kosovo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Punkteret dæk på en hestevogn, Karakol, Kirgisien. På det nederste billede forsøger manden at tætne det nedslidte dæk med en eller anden væske. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Æselkærrer er (eller var i det mindste førhen) et almindeligt transportmiddel i Tibet. Disse billeder er fra byen Shigatse. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dette æsel græsser i vejkanten nær Shigatse. På kærren ses foder, bestående af sareptasennep (Brassica juncea). En mark med denne plante ses i baggrunden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne kvinde og hendes æsel er på vej til en sø syd for Abalak, Niger, for at hente vand. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En kæmpesæk med æbler, pyntet med røde plastic-blomster, bringes på æselryg til et marked i Kabul, Afghanistan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne muldyr-karavane uden last vender tilbage fra en tur til den øvre del af Kali Gandaki-dalen, Annapurna, centrale Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Taiwan er meget langt fremme inden for genbrug. Alle vegne ser man forskellige typer af transportmidler, bl.a. små lastbiler, scootere, motorcykler, cykler og trækvogne, højt belæsset med genbrugsmaterialer.

 

 

Diverse transportmidler med genbrugsmaterialer, Taichung. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Landsbyboere i Himalaya anvender i vid udstrækning materialer fra det omkringliggende landskab.

 

 

Folk bærer brænde fra skoven til deres hjem i landsbyen Sauraha, sydlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Vaklende under deres enorme byrder bærer disse kvinder hø til deres hjem i landsbyen Agora, Asi Ganga-dalen, Uttarakhand, nordlige Indien, hvor det anvendes som foder. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse mænd bærer en tilhugget træstamme fra skoven til byen Mussorie, Nordindien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Kvinder bærer foder, bestående af afhuggede grene, fra junglen til deres landsby nær Sauraha, sydlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Bærere, i Indien kaldt kuli‘er, er hårdtarbejdende folk, som fragter kæmpemæssige læs på ryggen i områder uden veje. De er et meget almindeligt syn i Himalaya, hvor man af og til støder på kvindelige bærere.

 

Billedet nedenfor, taget nær landsbyen Junbesi, Solu, østlige Nepal, viser en sælger, som vandrer fra landsby til landsby med en kæmpemæssig kurv, som er fyldt til bristepunktet med alskens varer. Jeg spurgte ham, om han vidste, hvor meget kurven vejede, og han mente, at det nok var omkring 90 kilo!

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under en tung byrde af planker strider denne bærer sig op gennem Gokyo-dalen, Khumbu, østlige Nepal. Bjergene i baggrunden er Kangtega (6685 m, t.v.) og Thamserku (6608 m). (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne bærer transporterer et læs papadams (friturestegte, sprøde fladbrød), Old Delhi, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse bærere må gøre sig store anstrengelser for at bringe tunge byrder op på taget af busser i Jaipur, Rajasthan (øverst), samt i Joshimath, Uttarakhand, begge i Indien. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Gaden, som fører gennem landsbyen Marpha, Kali Gandaki-dalen, centrale Nepal, er så smal, at denne bærer med et læs planker må gå sidelæns. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse bærere kæmper sig gennem sne og tåge omkring passet Keke La (4229 m), Makalu-Barun Nationalpark, østlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne kvindelige trekker i Annapurna-området i det centrale Nepal har forvredet en ankel og må nu bæres tilbage til civilisationen på ryggen af en bærer. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

En beskrivelse af tæmningen af begge kamel-arter findes på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste. Mine oplevelser på en kamelsafari er beskrevet på siden Rejse-episoder – Indien 2003: Kamelsafari i Thar-ørkenen.

 

 

Denne dromedar trækker en vogn, lastet med garn, Jaipur, Rajasthan, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Både er nærmere behandlet på siden Kultur: Både. Nedenfor vises en samling af forskellige båd- og skibstyper.

 

Gennem tusinder af år foretog araberne handelstogter til Østafrika ombord på deres typiske dhow’er – en ældgammel arabisk bådtype. Afrikanerne har adopteret denne bådtype, og i dag ses stadig mange dhow’er langs den østafrikanske kyst.

 

 

Disse dhow‘er blev fotograferet langs Tanzanias kyst. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Nogle få minutter efter at dette billede blev taget, tippede denne tungt lastede fragtbåd rundt! – Rio Suerte, nær Pavona, Costa Rica. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Tidligt om morgenen ses denne flodpram som silhouet mod Ganges-floden, Varanasi, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I tusinder af år levede et folk, Madanerne, i et stort sumpområde mellem floderne Eufrat og Tigris i det sydlige Irak. Deres levevis var fuldstændig tilpasset det våde element, hvor de færdedes i kanoer, byggede deres huse af tagrør på øer i sumpene, og fik deres udkomme ved risavl, bøffelhold, fiskeri og jagt.

Dette interessante vådområde er nærmere præsenteret på siderne Rejse-episoder – Irak 1973: Den gæstfrie mudir, samt Irak 1973: Støvstorm og fårehoved.

 

 

Madan-stammefolk i en kano, kaldt meshof, fyldt med høstede tagrør, nær Al-Sabel. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En stovt bådtype i sumplandet i Sydirak er den såkaldte belem, der anvendes til transport af større gods. Denne nær Al-Sabel er tungt lastet med høstede tagrør. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I Kashmir-dalen i det nordlige Indien udgør søer og kanaler vigtige transportveje.

 

 

Denne mand padler en båd, lastet med sække og andre genstande, gennem byen Srinagar. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Kano, tungt lastet med foder, Dal-søen, Kashmir. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Suez-kanalen i Egypten, som forbinder Middelhavet med det Røde Hav, er omkring 193 km lang. Denne kanal, som blev bygget mellem 1859 og 1869, reducerede sejladsen fra Vesteuropa til det Arabiske Hav med over 8000 km.

 

 

Skibe i Suez-kanalen. Skibet på det nederste billede er delvis skjult bag en sandbanke, hvilket skaber en illusion om containere, der transporteres på et tog. I baggrunden ses Attaqa-bjergene. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Billedet nedenfor er fra det ‘flydende marked’ i Damnoensaduak, Thailand, hvor to kvinder og en mand sælger frugt fra deres både, bl.a. rambutan (Nephelium lappaceum), mangostan (Garcinia mangostana), pompelmus (Citrus maxima), ananas (Ananas sativus), lime (Citrus aurantiifolia), vindruer (Vitis vinifera), samt longan (Dimocarpus longan).

Andre billeder fra dette marked kan ses på siden Kultur: Både.

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Hovedfærdselsåren gennem byen Nyaung Shwe, Myanmar, er en bred kanal, som fører ud til Inle-søen. Transport af passagerer og gods foregår mest i langbåde med påhængsmotorer, de såkaldte ’piskeris’.

 

 

(Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne fisker padler sin udliggerkano over en ældgammel opstemmet sø ved navn Nuwara Wewa, Anuradhapura, Sri Lanka. I horisonten trækker det op til regn. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Ungaerne er et Bantu-folk, som lever på øer i de store Bangweulu-sumpe i det nordlige Zambia. Deres vigtigste erhverv er fiskeri, men de dyrker tillige maniok (Manihot esculenta), også kaldt kassava, og de indsamler en mængde vilde planter, bl.a. jordstængler fra nøkkeroser (Nymphaea) og rødder af papyrus (Cyperus papyrus). De jager også fugle og antiloper.

Dette folks levevis er indgående beskrevet på siden Bøger: Hvor vandet møder himlen.

 

 

Mænd af Unga-stammen bringer en last tørrede fisk til et marked i udkanten af Bangweulu-sumpene, hvor de bytter fiskene for andre varer. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne syge Unga-mand transporteres i båd til et lokalt hospital. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
 

 

 

 

Solnedgang over Ayeyarwadi-floden (Irrawaddy), Bagan, Myanmar. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

De følgende billeder viser forskellige færge-typer.

 

 

Passagerbåd sejler ned ad en flod nær søen Tonle Sap, Cambodia. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Passagerer ombord på færgen M/V Ilala, som besejler Malawi-søen fra syd til nord. En beskrivelse af mit ophold ombord på denne færge findes på siden Rejse-episoder – Malawi 1997: Tre dage med færge på Malawi-søen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En lille færgebåd krydser over Ayeyarwadi-floden (Irrawaddy), Bagan, Myanmar. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne færge bringer passagerer over Chao Phraya-floden, Bangkok, Thailand. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En ponton-færge i Kasanka Nationalpark, Zambia, bringer min bil over et vandløb. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Oksekærrer er et meget almindeligt syn i visse asiatiske lande. Billederne herunder er alle fra Myanmar.

Tæmningen af forskellige vilde okser er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste.

 

 

(Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Tandem-cykler udlejes, Taichung Metropolitan Park, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

I gamle dage blev folk i asiatiske byer hovedsagelig transporteret i såkaldte rickshaws, som blev trukket af mænd til fods, i Indien kaldt rickshaw-wallahs. Senere blev deres rolle overtaget af trehjulede køretøjer: cykler, scootere (i Indien kaldt tempo), samt motorcykler (i Cambodia kaldt tuk-tuk).

 

 

I dag er mænd, som trækker rickshaws til fods, et sjældent syn. Dette billede blev taget i Kolkata (Calcutta), nordøstlige Indien, i 1994. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Iført en hue mod vinterkulden (men ingen sokker) tager denne trætte rickshaw-fører sig en lur på sin cykeltaxi, Haridwar, Uttarakhand, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse cykelrickshaw-førere i byen Sibolga, Sumatra, Indonesien, venter på kunder. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Afslappet rickshaw-fører tager sig en lur på sin cykel, Delhi, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Små motorcykel-taxier putter gennem gaderne i byen Weining, Guizhou-provinsen, Kina. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Mens han venter på, at hans kunder skal vende tilbage fra et besøg i Angkor Thom, Cambodia, tager chaufføren af denne tuk-tuk (motorcykel-taxi) sig en lur. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Sikh’er, som nemt kendes på deres ulasteligt opbundne turban, arbejder ofte som førere af scooter-rickshaws. Tilhængere af sikhismen er omtalt på siden Religion: Sikhisme.

 

 

Denne sikh arbejder som fører af en scooter-rickshaw i Delhi, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Cykeltransport af frisk kød, Kathmandu, Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Mælkemand drager på arbejde med messingkar på sin cykel, Bundi, Rajasthan, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Tre på en knallert: en fader med sine små tvillingesønner, Phuket, Thailand. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

I større højder i Himalaya er tungt lastede yakokser et meget almindeligt syn. Det latinske navn på dette dyr, Bos grunniens (‘den gryntende okse’), er meget beskrivende, da de grynter uafladeligt. Køerne, kaldt nak, yder glimrende mælk. Yakoksen er nærmere omtalt på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste.

 

 

Tungt lastede yakokser og bærere, Khumbu, østlige Nepal. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Nogle få steder i Ladakh i det nordlige Indien, og andre steder, krydses floder på kabelstole.

 

 

Denne mand krydser Zanskar-floden, Ladakh, Indien, i en kabelstol, som trækkes langs kablerne af mænd på den modsatte bred. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Denne ældre mand i byen Shenghsing, Taiwan, transporterer gods (og sin kone) på ladet af en mini-traktor. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

I stedet for at tilbringe mange timer med at drive sine geder langs vejen til et marked stopper denne mand dem ind i bagagerummet på en rutebil, nær Baunepat, centrale Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

De tre billeder nedenfor viser kvinder med en perfekt sans for balance.

 

 

Denne kvinde nær Ngaunderé, Cameroun, vandrer hen ad landevejen med et højt belæsset fad placeret på hovedet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En lille gadesælger med kurven fuld af souvenirs på torvet i Antigua, Guatemala. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En gang imellem dansede denne pige hen ad vejen, mens hun yndefuldt vuggede med hofterne, stadig balancerende den store spand med vasketøj på hovedet, Bagan, Myanmar. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

En gris, to høns og palmeblade transporteres på samme cykel, vestlige Zaire. Tæmningen af grisen og hønen er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Under ‘Cherry Blossom Festival’ (‘Kirsebærblomst-festen’), som finder sted i Alishan, centrale Taiwan, er talrige turistbusser parkeret side om side. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

(Oprettet august 2017)

 

(Sidst opdateret oktober 2021)