Vandbøffel

 

 

Ved solnedgang krydser en kærre, trukket af vandbøfler, Rapti-floden i det sydlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand vasker sine vandbøfler i en flod nær Bodhgaya, Bihar, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

“(Mowgli) satte hænderne for munden og råbte ned gennem ravinen – det var næsten som at råbe gennem en tunnel – og ekkoet sprang fra klippe til klippe.

Efter en tid lang kom svaret – en drævende, søvnig snerren fra en stopmæt tiger, der just er vågnet.

“Hvem kalder?” sagde Shere Khan, hvilket fik en pragtfuld påfugl til skrigende at lette og flyve ud af ravinen.

“Jeg, Mowgli. Kvægtyv, det er tid at komme til Rådsklippen! Skynd dig at jage dem nedad, Akela! Nedad, Rama, nedad!”

Hjorden [af bøfler] gjorde holdt et øjeblik ved kanten af skrænten, men Akela udstødte sit fulde jagthyl, og de sprang nedad, én efter én, mens sand og grus føg dem om ørerne. Da de først var kommet i gang, kunne intet standse dem, og næsten inden de havde nået bunden af ravinen, havde Rama fået færten af Shere Khan og brølede.

“Ha! Ha!” sagde Mowgli, som sad på ryggen af Rama. “Nu er du klar over det!” og flommen af sorte horn, skummende muler og stirrende øjne tordnede ned gennem ravinen, som sten, der styrter ned under en flodbølge. De svageste af bøflerne blev presset ud i kanterne af ravinen, hvor de rev de hængende slyngplanter ned. De vidste, hvad der ventede foran dem – det forfærdelige angreb fra en bøffelhjord, som ingen tiger kan modstå. Shere Khan hørte tordenen fra deres klove, rejste sig og luntede ned gennem ravinen, idet han så sig om efter et sted at undslippe, men ravinens sider var stejle, og han måtte løbe videre, tung af mad og drikke og villig til at gøre alt andet end at slås. Hjorden plaskede igennem vandhullet, som han just havde forladt, og brølede, så det gjaldede gennem den smalle kløft. Mowgli hørte bøfler svare fra enden af ravinen, hvorpå Shere Khan vendte om (tigeren vidste, at hvis alt gik galt, var det bedre at møde tyrene end køerne med deres kalve), og derpå snublede Rama over noget blødt, genvandt fodfæstet og bragede, fulgt af de andre tyre, ind i den anden hjord, hvor de svageste af bøflerne røg op i luften ved sammenstødet, der bragte begge flokke ud på sletten, stampende, stangende og brølende. Mowgli så sit snit til at glide ned ad Ramas nakke og slå løs på dem med sin kæp, til venstre og højre.

“Hurtigt, Akela! Spred dem, ellers begynder de at slås. Driv dem bort, Akela. Hai, Rama! Hai, hai, hai, mine børn. Rolig nu, rolig! Det er overstået.”

Akela og Grå Broder løb frem og tilbage og nippede til bøflernes ben, og selv om hjorden en enkelt gang vendte om for at løbe tilbage op gennem ravinen, lykkedes det Mowgli at få Rama til at vende om, og de øvrige bøfler fulgte ham til mudderhullet, hvor de yndede at ligge.

Det var unødvendigt at trampe mere på Shere Khan. Han var død, og glenterne var allerede begyndt at flokkes omkring ham.”

 

– Rudyard Kipling (1865-1936), engelsk forfatter, i romanen Junglebogen, 1894

 

 

 

Den vilde vandbøffel (Bubalus arnee ssp. arnee) er hjemmehørende på det indiske subkontinent og i Sydøstasien. Den har været i stærk tilbagegang gennem århundreder, og i dag kan bestanden være så lav som omkring 3400, af hvilke de 90% lever i Indien, hovedsagelig i Assam.

Vilde vandbøfler blev tæmmet for omkring 5000 år siden, og gennem selektiv avl opstod de fredsommelige bæster, som vi i dag ser trække ploven gennem rismarkerne eller kærrer med kæmpestore læs.

Tamme vandbøfler adskiller sig især fra de vilde gennem hornenes form, som hos den vilde vandbøffel er massive og breder sig næsten vandret ud til siden, kun krummede i spidsen, mens den tamme bøffel har mindre, stærkt krumme horn.

Der anerkendes to racer af tæmmede vandbøfler, den såkaldte flodbøffel (Bubalus arnee ssp. bubalis), der findes på det indiske subkontinent, i Mellemøsten og på Balkan, samt sumpbøflen (Bubalus arnee ssp. carabanesis), der lever fra det centrale Kina mod syd til Sydøstasien og Assam-provinsen i Indien. DNA-studier har vist, at flodbøflen sandsynligvis blev tæmmet i Indien for omkring 5000 år siden, mens sumpbøflen sandsynligvis blev tæmmet i Kina for omkring 4000 år siden. Forskning har påvist, at handelsfolk fra Indus-dalen bragte vandbøfler til Mesopotamien omkring 2500 f.Kr.

I dag findes den tæmmede vandbøffel i de fleste varme lande i verden, og dens antal overstiger muligvis 130 millioner. Dens mælk er rigere og indeholder mere fedt end komælk, og dens evne til at trække ploven gennem rismarker overstiger alle andre dyrs.

 

 

Sydasien 1978-79
I dag findes vilde vandbøfler kun ganske få steder i Asien, med den største koncentration i Kaziranga Nationalpark, Assam, Indien, hvor dette billede blev taget. Fuglen er en østlig kohejre (Bubulcus coromandus). (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Traditionelt betragtes de vandbøfler, som findes i Yala Nationalpark og andre naturparker i Sri Lanka, som værende vilde bøfler, men de nedstammer sikkert fra forvildede tambøfler, da deres horn er mindre end hos de vilde vandbøfler i Assam. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Indien 2003
Som deres navn antyder, tilbringer vandbøfler megen tid i vand. Denne bøffel i Hampi, Karnataka, Sydindien, ligger med hele kroppen under vand, mens den tygger drøv. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Vandbøfler græsser i en sump i Keoladeo Nationalpark, Rajasthan, Indien. Denne græsning er til gavn for reservatet, da den holder vandvegetationen i skak og forhindrer tilgroning. Fuglene på ryggen af bøflerne er østlige kohejrer (Bubulcus coromandus), og i baggrunden ses forskellige arter af fødesøgende ænder. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Varanasi 2008
Disse vandbøfler, som passerer gennem en smal gyde i byen Varanasi, Uttar Pradesh, Indien, levner ikke megen plads for mennesker. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Sydasien 1982-83
Vandbøflens evne til at trække ploven gennem rismarker overstiger alle andre dyrs. – Aliwetawela, øst for Badulla, Sri Lanka. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne vandbøffel trækker en kærre, højt læsset med sukkerrørshalm, Karnali, Haryana, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Nordindien 1997
En vandbøffel-ko og hendes kalv er til salg på et marked i Sonpur, Bihar, Indien. Deres skind er gnedet med olie for at gøre dem mere attraktive for eventuelle købere. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Batak-stammebørn morer sig med at ride på vandbøfler, som de bringer hjem fra arbejdet i rismarkerne, Samosir-øen, Sumatra, Indonesien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Forskning har påvist, at handelsfolk fra Indus-dalen bragte vandbøfler til Mesopotamien omkring 2500 f.Kr. Den dag i dag holder mange bønder i sumplandet mellem Eufrat og Tigris vandbøfler. Dette interessante vådområde er beskrevet på siderne Rejse-episoder – Irak 1973: Den gæstfrie mudir, samt Irak 1973: Støvstorm og fårehoved.

 

 

Denne bøffel svømmer over et vandløb i sumplandet i Sydirak. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Det daoistiske Shueisian-tempel nær Beigang, vestlige Taiwan, kan dateres tilbage til 1780. Dette tempel er tilegnet Da Yu (‘Yu den Store’), som levede i Kina under Xia-dynastiet (ca. 2700-1600 f.Kr.). Gennem opførelsen af kanaler formåede han at standse de store årlige oversvømmelser langs Den Gule Flod. Daoisterne ophøjede ham senere til guddom.

Daoismen er indgående beskrevet på siden Religion: Daoismen i Taiwan.

 

 

Denne detalje i Shueisian-templet viser en landlig scene med en bøffelkærre. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I den hinduistiske mytologi var Mahishasura en frygtelig dæmon, som truede gudernes magt, og ikke engang de mægtige guder Vishnu og Shiva kunne modstå truslen. Nu gik Durga, Shivas shakti (kvindelige energi), i aktion. Ridende på sin løve angreb hun Mahishasura, som først tog skikkelse af en mægtig vandbøffel, derpå en løve. Durga huggede hans hoved af, men han forandrede sig nu til en elefant, hvorefter Durga huggede hans snabel af. Dæmonen kastede kæmpebjerge efter gudinden, men ikke desto mindre lykkedes det hende at dræbe ham med sit spyd.

Du kan læse mere om hinduistiske guder på siden Religion: Hinduisme.

 

 

Denne skulptur i det mægtige tempel nær Aihole, Karnataka, Sydindien, viser Durga, ridende på sin løve, i kamp med Mahishasura, i skikkelse af en vandbøffel. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Hvorfor vandbøflen har så lidt pels
Vandbøflen har en meget sparsom pels. Herom beretter en nepalesisk legende:

I gamle dage var vandbøflen og yakoksen de bedste venner. De holdt begge meget af salt, men desværre var det ret sparsomt. Yakoksen tilbød at drage op på den tibetanske højslette for at lede efter salt, men først spurgte den vandbøflen, om den ikke kunne låne dens pels, så den kunne holde varmen oppe i Tibets kulde. Det gik vandbøflen villigt med til, hvorefter yakoksen drog af, iført to lag pels.

Vandbøflen ventede og ventede, men yakoksen vendte aldrig tilbage. Af denne grund holder vandbøflen ofte hovedet højt og kigger op mod bjergene for at se, hvornår dens ven vender tilbage med saltet og den lånte pels.

Yakoksen er beskrevet på siden Dyrearter i menneskets tjeneste: Kvæg.

 

 

Nepal 2013
”Yakoksen spurgte vandbøflen, om den ikke kunne låne dens pels, så den kunne holde varmen oppe i Tibets kulde.” – Græssende yakokse, Ghunsa-dalen, østlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

“Vandbøflen holder ofte hovedet højt og kigger op mod bjergene for at se, hvornår dens ven vender tilbage med saltet og den lånte pels.” – Disse vandbøfler nyder et mudderbad i Modi Khola-dalen, Annapurna, centrale Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

(Oprettet september 2017)

 

(Senest revideret maj 2020)