Broer

 

 

Denne smukke træbro fører ud til Ngoc Son-templet, som er opført på en ø i søen Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam. Broen oplyses om aftenen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En flok geder holder hvil på en gammel stenbro nær Izmir, Tyrkiet. – Tamgeden er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Hart Bridge er en overdækket træbro fra omkring 1864, 52 m lang og 4,6 m bred, som fører over Housatonic-floden, West Cornwall, Connecticut, USA. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En kvinde bærer et kæmpemæssigt læs foder over en hængebro i byen Pandoh, Himachal Pradesh, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne fine gamle stenbro fører over vandløbet Jessamine Creek, nær Lexington, Kentucky, USA. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Simple brotyper
Broer forekommer i mange former. En meget basal type består blot af en planke eller en stenplade, som lægges over et smalt vandløb, mens lidt længere broer fremstilles af reb, grene, træstammer eller bjælker.

 

 

Disse mænd i Alborz-bjergene i det nordlige Iran vandrer over en simpel bro, konstrueret af træstammer og grene, som hviler på stenbunker, der med mellemrum er placeret i flodlejet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En ‘bro’, bestående af træstammer, med et reb til at holde fast i, nær Hambantota, Sri Lanka. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

At krydse over floder i Himalaya er ikke altid en simpel sag. Ved adskillige lejligheder har jeg haft hårrejsende oplevelser under overgange af floder på simple ’broer’, der blot bestod af smalle træstammer, planker eller stenplader.

I 1982 foretog jeg en krævende vandring gennem Nanda Devi Nationalpark, Uttarakhand, Indien, sammen med to venner, John Burke og Ajai Saxena. På tilbagevejen krydsede vi flere gange over Rishi Ganga-floden på træstammer.

Denne interessante vandring er nærmere beskrevet på siden Rejse-episoder – Indien 1982: Nanda Devis velsignelser.

 

 

Tungen lige i munden! – John krydser en biflod til Rishi Ganga ad en træstamme. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Her er John standset op midtvejs på to tynde træstammer, som hviler temmelig usikkert på klipperne på begge sider af floden. Vores guide Gabar Singh er på vej ud for at hjælpe ham. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Under en vandring i Great Himalayan Nationalpark, Himachal Pradesh, Indien, som jeg foretog sammen med Ajai Saxena og hans kone Madhu, var stien langs Tirthan-floden skyllet bort af kraftig monsunregn, og en ny ‘sti’ var blevet anlagt, hvoraf en stor del førte gennem selve floden.

Denne vandretur er beskrevet på siden Planteliv – På blomsterjagt i Himalaya: I cederens rige.

 

 

Assisteret af vores guide passerer Madhu Saxena over en ‘bro’, der blot består af træstammer, som nogle brædder er sømmet fast på. Den var dog meget civiliseret i forhold til andre længere oppe ad floden, som bestod af tynde træstammer, der hvilede temmelig usikkert på klipperne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Under et besøg i Langtang Nationalpark i det centrale Nepal krydser en af mine bærere et mindre vandløb ad en bro, bestående af stenplader, der hviler på et underlag af træstammer. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Her balancerer en turist på temmelig tynde stammer, som fører over floden Langmoché Khola i Langtang Nationalpark. Den oprindelige bro var blevet skyllet bort af en kraftig byge, men på mindre end en halv time havde vore bærere konstrueret denne interimistiske ’bro’. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Mere avancerede træbroer

 

Byen Nyaung Shwe nær bredden af Inle-søen, Myanmar, er gennemkrydset af utallige kanaler, som et stort antal træbroer fører over. De følgende 5 billeder er fra denne by.

 

 

Tidligt om morgenen transporterer denne mand sit barn, siddende på en cykel, over en simpel træbro i Nyaung Shwe. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Andre cyklister. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Tre buddhistiske nonner. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En hestevogn passerer over en stor træbro, der fører over hovedkanalen i Nyaung Shwe. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En båd passerer under samme bro som på foregående billede. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne træbro øst for Bouar, Centralafrikanske Republik, er blevet beskadiget af nedbør, kombineret med tung lastbiltrafik. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne træbro fører over Shuilian-floden (‘Vand-gardin’), Lion’s Head Mountain, nordlige Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Stenbroer
Tidligere blev mange broer opført af kampesten eller mursten. Mange af disse fine gamle broer er heldigvis blevet bevaret.

 

 

Denne smukke gamle stenbro nær byen San Cataldo, Sicilien, fungerede førhen som jernbanebro. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En ca. 200 år gammel stenbro på Den Gamle Bambussti, Lion’s Head Mountain, nordlige Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Smuk gammel stenbro, mellem Recane og Prizren, Kosovo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Bovard Tunnel, en smal, énsporet vej under en jernbane, Greensburg, Pennsylvania, USA. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Smuk gammel bro, konstrueret af Ölandskalksten, Norra Kvinneby, Öland. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I Acadia Nationalpark, Maine, USA, blev i alt omkring 91 km såkaldte carriage roads (’hestevognsveje’), samt et antal stenbroer, konstrueret mellem 1913 og 1940. Motortrafik var forbudt på disse veje, som var forbeholdt vandringsfolk, cyklister, ryttere og hestevogne. Vejene blev financieret af millionæren og filantropen John D. Rockefeller Jr. (1874-1960).

 

 

Denne gamle stenbro fører over vandløbet Jordan Creek, Acadia Nationalpark, Maine. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Høj stenbro nær Accous, Valle Aspe, Pyrenæerne, Frankrig. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel stenbro, nær Kilmartin, Skotland. Mange individer af bregnen rundfinnet radeløv (Asplenium trichomanes) er spiret mellem stenene. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Skrå stenbro (bygget på denne måde) over Saalach-floden, Burghausen, Sydtyskland. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne bro, som fører over floden Megalo Potamos, nær Preveli-klostret, Kreta, blev opført i venetiansk stil 1850-52. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel stenbro, Karnertal, Berner Oberland, Schweiz. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel stenbro, Bonneval-sur-Arc, Val d’Arc, Frankrig. Gederams (Chamaenerion angustifolium), alpe-skræppe (Rumex alpinus) og andre planter vokser i sprækker på broen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Kampestensbro i omegnen af Kolimvari, Kreta. I forgrunden en duneg (Quercus pubescens). (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel viadukt, nær Jardin Botanico Canario Viera y Clavijo, Gran Canaria. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En forfalden murstensbro i det nordvestlige Iran er styrtet sammen. På det nederste billede har en tårnfalk (Falco tinnunculus) indrettet sin rede i en hulhed i broen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En gammel stenbro fører over Ljungan-elven, Jämtland, Sverige. I 1974, da dette billede blev taget, udgjorde hestevogne stadig en del af trafikbilledet i Sverige. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel stenbro, Lago Santa Rosalia, Sicilien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Sammenstyrtet bro over Tarn-floden ved byen Le Rozier, Gorge du Tarn, Cevennerne, Frankrig. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Den Blå Nil udspringer i Tana-søen i Ethiopiens højland, hvorfra den baner sig vej ca. 1500 km til Khartoum i Sudan, hvor den løber sammen med den større Hvide Nil. Navnet ’Blå Nil’ er faktisk opstået på grund af en misforståelse. I løbet af sommermonsunen udvasker floden enorme mængder jord fra højlandet, og ved ankomsten til lavlandet i Sudan er dens vand blevet næsten sort. På et af de lokale sudanesiske sprog anvendes samme ord for sort og blå, så i realiteten burde floden hedde ’Den Sorte Nil’.

Den første skriftige beretning om Den Blå Nil er fra 1565, hvor en portugiser, João Bermudes – der kaldte sig ‘Ethiopiens Patriark’ – i sine erindringer giver en beskrivelse af Tississat-vandfaldene.

Mange kristne ethiopere identificerer Den Blå Nil som den hellige flod Gihon, en af de fire floder, der flyder ud fra Edens Have, som det berettes i 1. Mosebog, 2:13.

 

 

Denne portugisiske stenbro fra 1632 fører over en biflod til Den Blå Nil, nær Tississat-vandfaldene, Ethiopien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel bro, konstrueret af plader af ölandskalksten, Stenåsa, Öland, Sverige. De gule blomster er almindelig vinterkarse (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne sammenstyrtede bro førte engang over Karkheh-floden i Luristan, sydvestlige Iran. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Jern- og stålbroer

 

 

Denne 1939 m lange jernbro, som fører over Jhuoshuei-floden nær Xiluo, vestlige Taiwan, blev fuldført i 1952. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Long Bien-broen er en såkaldt gitterdrager-bro, som fører over Den Røde Flod i Hanoi, Vietnam, på vietnamesisk kaldt Hong Ha (‘Rødt Solskin’) eller Song Cai (‘Moder-floden’). Gitterdragere (på engelsk trusses) er sammensatte elementer, der ofte danner et mønster af utallige trekanter. Gitterdrager-broer af stål var et vigtigt ingeniørmæssigt gennembrud, da disse typer kan spænde over afstande på mere end 460 m. (Kilde: en.wikipedia.org/wiki/Cantilever_bridge)

Long Bien-broen blev opført af franskmændene i 1899-1902, og der blev anvendt over 3000 vietnamesiske arbejdere. Med en længde på 2,4 km var broen dengang en af de længste i Asien. Biler har ingen adgang til denne bro, som er reserveret til togtrafik, samt scootere og motorcykler.

Før Nordvietnams uafhængighed i 1954 blev denne bro kaldt for Paul Doumer-broen, opkaldt efter Paul Doumer (1857-1932), som var guvernør af Fransk Indokina 1897-1902 og senere fransk præsident 1931-32.

 

 

Long Bien-broen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Hver morgen og sidst på eftermiddagen krydser tusinder af scootere og motorcykler Long Bien-broen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Chuong Duong-broen er en anden gitterdrager-bro, som fører over Hong Ha-floden i Hanoi. Den er 1,2 km lang og har to kørebaner i hver retning. Broen er forbeholdt biler, som ikke har adgang til Long Bien-broen.

 

 

Disede morgenbilleder af Chuong Duong-broen, set fra Long Bien-broen. Det øverste billede viser også husbåde på Hong Ha-floden. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Simpel gitterdragerbro over Muthirapuzha-floden i byen Munnar, Kerala, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

To broer, den ene konstrueret af jern, den anden af sten, fører over Merrimac-floden i byen Haverhill, Massachusetts, USA. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Drenge leger med hjemmelavede biler neden for en jernbro nær Kitere, sydlige Tanzania. Vejen, som førte frem til broen, er eroderet bort af oversvømmelser. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Vauxhall Bridge er en stål- og granitbro med buer, som spænder tværs over floden Themsen i London. Den blev fuldført i 1906. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Makatote-viadukten nær Ohakune, Nordøen, New Zealand, er en 262 m lang jernbanebro af stål, som fører over Makatote-floden, 79 m over vandfladen. Den blev bygget i 1905-08 og var dengang den højeste viadukt i New Zealand. I dag er Mohaka- og North Rangitikei-viadukterne højere, henholdsvis 95 og 81 m over vandfladen.

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne farvestrålende jernbro fører over Fazi-floden i byen Taichung, Taiwan. En motorcyklist ses til venstre. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gammel jernbro, Coos Bay, Oregon, USA. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Udliggerbroer
En ret udførlig type er udliggerbroen (på engelsk kaldt for cantilever bridge), hvor et bundt træbjælker eller stålbjælker, eller blokke af armeret beton, rager ud fra hver side af vandløbet, idet de peger vandret, eller en smule opad, mod hinanden. En udligger er kun understøttet i den ene ende, enten med en bunke tunge sten eller fastmuret i beton.

For kortere broers vedkommende forbindes udliggerne ved at binde bjælker eller bambusstænger fast til dem tværs over mellemrummet, mens længere broer, der er beregnet til tungere trafik, fremstilles ved hjælp af gitterdragere (se Jern- og stålbroer ovenfor).

 

 

Bontoc-stammefolk vandrer over en høj udliggerbro over Chico-floden i det nordlige Luzon, Filippinerne, konstrueret af tykke bambusstænger og slyngplanter. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne noget skrøbelige udliggerbro, som fører over Tamur-floden i det østlige Nepal, er bygget af lange bambusstænger, som er fastgjort til stenbunker på hver side af floden og understøttet af en simpel konstruktion, bestående af træstolper. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I Himalaya forårsager monsuntidens kolossale regnskyl ofte jordskred, som af og til skyller huse, stier og broer bort og dermed tvinger folk til at bygge simple midlertidige broer, indtil nye stærkere broer kan konstrueres.

I efteråret 1978 skyllede en flodbølge nogle landsbyer og en række broer bort langs Dudh Kosi-floden, Khumbu, østlige Nepal. De følgende to billeder viser en af de simple udliggerbroer, som blev konstrueret kort efter katastrofen.

 

 

Denne bærer transporterer en tung last af planker over broen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Her krydser turister broen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I områder i Himalaya, hvor den fremherskende religion er den tibetanske buddhisme, eller lamaismen, er broerne ofte udsmykket med buddhistiske bedeflag. Sådanne bedeflag og andre aspekter af den tibetanske buddhisme er beskrevet på siden Religion: Buddhisme.

 

 

Simpel udliggerbro nær landsbyen Shyabru, Langtang Nationalpark, Nepal. I baggrunden ses talrige buddhistiske bedeflag samt en vanddrevet bedemølle. Mantraerne malet på hjulet sendes ud i universet, når vandet drejer bedemøllen rundt, mens de trykte mantraer på bedeflagene spredes med vinden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne bærer, hvis byrde er beskyttet mod regn af en blå plastic-poncho, krydser en udliggerbro over en biflod til Ghunsa-floden i det østlige Nepal. Talrige buddhistiske bedeflag er fastgjort til snore, som er spændt over floden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne smukke udliggerbro, som fører over Dudh Kosi-floden nær Pungi Tenga, Khumbu, østlige Nepal, er ligeledes pyntet med buddhistiske bedeflag. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Hængebroer
Hængebroen er en brotype, som hænger ned fra kabler, der fastgøres til emner på begge sider af floden, som det ofte ses i bjergområder, eller for længere broers vedkommende til høje betontårne.

Førhen var hængebroer i mange bjergegne fremstillet af bambusstænger eller grene, som bandtes sammen med reb, fremstillet af lianbark, og ’kabler’ af lianer blev fastgjort til et træ på begge sider af floden. Efter nogle års slitage ville disse temmelig spinkle konstruktioner ofte falde fra hinanden og forårsage dødsfald blandt mennesker og dyr. I dag er hængebroerne i bjergene solide konstruktioner af stål, som fastholdes med stålkabler, der er muret ind i betonklodser på begge sider af floden.

 

 

En bærer vandrer over en gammeldags hængebro, konstrueret af stålkabler, lianer og måtter, som fører over Marsyangdi-floden i det centrale Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En anden forfalden hængebro fører over Tamur-floden i det østlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne hængebro, som fører over Dudh Kosi-floden nær dens sammenløb med Bhote Kosi-floden, Khumbu, østlige Nepal, er udsmykket med talrige buddhistiske bedeflag. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En hængebro af træ fører over en kløft i byen Ubud, Bali, Indonesien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Lotte Møller Pedersen på en hængebro over Modi Khola-floden, nær Landrung, Annapurna, Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne hængebro fører over en flod til Bat Cave (‘Flagermus-hulen’), nær Taichung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En stor flok geder og får vandrer over en hængebro i den nedre Marsyangdi-dal, centrale Nepal. Begge arter er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne hængebro fører over Tacijili-floden, Taroko-kløften, østlige Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Muldyr, tungt lastet med brædder, krydser en stålhængebro over Kali Gandaki-floden, Mustang-distriktet, Nepal. Denne krydsning mellem hest og æsel er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne hængebro i Aowanda National Forest, Taiwan, er 180 m lang og befinder sig 90 m over floden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

To hængebroer af stål i den nedre del af Marsyangdi-dalen, nær Khudi (øverst) og Ngadi, centrale Nepal. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Golden Gate Bridge i San Francisco, Californien, er en 2737 m lang hængebro, som fører tværs over Golden Gate – strædet, som forbinder San Francisco-bugten med Stillehavet. Broen blev indviet i 1937, og indtil 1964 havde den det længste hovedspænd af alle hængebroer i verden – 1280 m. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En hængebro af stål fører over Tamur-floden, østlige Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I 2004 besøgte jeg Bhote Kosi-dalen i det centrale Nepal. På dette tidspunkt var dette område kontrolleret af maoistiske oprørere, som kæmpede mod regeringen. Jeg måtte betale en ‘donation’ på 1000 Rupees for at få tilladelse til at passere gennem landsbyen, men iøvrigt var maoisterne yderst høflige over for mig.

Nedenfor ses min guide Ganga Thapa ved en hængebro over Bhote Kosi-floden nær landsbyen Jagat. Det røde banner på broen siger: ”Lad os kæmpe mod regeringen. Hjælp de lave kaster og afskaf kastesystemet.”

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Brooklyn Bridge fører over East River, der danner grænse mellem bydelene Brooklyn og Manhattan, New York. Denne berømte bro, som er 1825 m lang, og hvis længste spænd er på 486 m, var den først opførte stålwire-hængebro i verden. Arbejdet påbegyndtes i 1869 og varede ikke mindre end 14 år.

 

 

Brooklyn Bridge er opdelt i en sektion for motoriseret trafik og en anden for fodgængere. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dette billede fra 1998 viser broen og Manhattan ved nat. De to tårne i World Trade Center, som blev destrueret af terrorister 11. september 2001, ses i baggrunden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En jøde læser højt fra Torah’en neden for Brooklyn Bridge. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Overdækkede træbroer
Førhen rummede den østlige halvdel af Nordamerika omkring 13.000 overdækkede træbroer, hvoraf hovedparten blev opført i 1800-tallet. Overdækningen blev lavet med henblik på at forlænge broens levetid, som, uden dække, ofte var bare 10-15 år.

Mange af de overdækkede broer er gitterdragerbroer, og på en særlig type, der kaldes for fletværkbroer (på engelsk lattice bridges), placeres et stort antal lister diagonalt, så de danner et fletværk.

Omkring 1500 overdækkede broer er blevet bevaret i USA, hvoraf fire præsenteres nedenfor.

 

 

Halls Mills Covered Bridge er en fletværkbro, opført i 1912 nær byen Neversink, Catskill-bjergene, New York State. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Hart Bridge, som fører over Housatonic-floden, West Cornwall, Connecticut, er også en fletværkbro, opført omkring 1864, 52 m lang og 4,6 m bred. Den blev fremstillet af tømmer fra amerikansk rødgran (Picea rubens), som blev samlet med træpløkke. I forgrunden ses blomstrende gul iris (Iris pseudacorus). (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Smith Bridge nær Plymouth, New Hampshire, er en gitterdragerbro, som er ca. 45,5 m lang. Den blev opført i 1850. Buerne er en senere tilføjelse. Her er broen fotograferet i regnvejr. (Photo copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Bulls Bridge er en 33 m lang fletværkbro fra 1842, som fører over Housatonic-floden, nær Kent, Connecticut. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Europa kan også fremvise enkelte overdækkede træbroer.

 

 

Denne overdækkede bro fører over Rhinen på en strækning, hvor floden danner grænse mellem Schweiz og Fyrstendømmet Liechtenstein. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Betonbroer
De fleste moderne broer er støbt i beton, armeret med stål.

 

 

Disse motorvejsbroer fører over Castelbuono-dalen i det nordlige Sicilien. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Motorvejsbro, Les Grangettes, Geneve-søen, Schweiz. Træet i forgrunden fungerer som nattesæde for storskarver (Phalacrocorax carbo), hvis gødning har kalket træet hvidt. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Drøvtyggende køer spærrer delvis for trafikken på en bro over Parvati-floden, Himachal Pradesh, Indien. At dømme ud fra de store dynger kokasser på broen er den en foretrukket hvileplads for disse køer. – Kvæg er beskrevet på siden Dyreliv: Dyrearter i menneskets tjeneste. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne bro med jerngelænder fører over en lille kanal i Hanoi, Vietnam. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne bro i byen Budai, Taiwan, belyses om aftenen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En bro spejles i Umnässjön, Lapland, Sverige. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne bro nær Cing Yun-vandfaldet, syd for Alishan, Taiwan, er udsmykket med en buddha-statue, samt et stiliseret mønster, der gengiver en skarpnæset grubehugorm (Deinagkistrodon acutus), som var totemdyr for adskillige taiwanesiske oprindelige folkeslag. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Tåge indhyller Macao-broen, Yangminshan Nationalpark, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I den norske by Trondheim fører Gamle Bybro over Nidelva-floden fra hovedgaden Kjøpmannsgata til forstaden Bakklandet. Broen blev opført i 1681. I baggrunden ses forhenværende magasiner for velhavende købmænd. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Rainbow Bridge (‘Regnbuebroen’) fører over Neches-floden i det sydøstlige Texas, idet den forbinder byerne Port Arthur og Bridge City. Sidstnævnte hed oprindeligt Prairie View, da den var grundlagt på en kystnær prærie. I 1938, da Rainbow Bridge blev opført, ændredes byens navn til Bridge City (’Brobyen’), da man nu skulle krydse en bro for at komme hertil, uanset hvilken retning man kom fra. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Victoria Falls Bridge fører over Zambezi-flodens kløft nær Victoria Falls. Denne flod udgør grænsen mellem Zimbabwe og Zambia.

 

 

På dette billede kastes skyggen fra Victoria Falls Bridge på klipper langs Zambezi-flodens kløft. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Her ses en person, som netop har foretaget elastikspring fra broen og nu hænger for enden af rebet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Folk fisker efter sardiner (Sardina pilchardus) fra Galata-broen, der fører over Det Gyldne Horn, Istanbul, Tyrkiet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Moderne broer, forbeholdt fodgængere og cyklister

 

 

Gangbro af kampesten, Cuc Phuong Nationalpark, Vietnam. De røde blomster er julestjerner (Euphorbia pulcherrima). (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gangbro over den hellige, men stærkt forurenede Vishnumati-flod, Kathmandu, Nepal. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne vindeltrappe fører op til en bro over Fazi-floden, Taichung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Droichead na Leathphingine, på engelsk kaldt Halfpenny Bridge (ofte forkortet til Ha’penny Bridge) er en gangbro af jern, som fører over Liffey-floden i Dublin, Irland. Den blev konstrueret i 1816. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gangbro i en bypark, pyntet med mursten og runde sten, sandsynligvis fra et flodleje, Taichung, Taiwan. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne rustne jernbro, som blev opført af en lokal kunstner i 2002, fører over tilkørselsvejen mellem det nedlagte Vang Granitbrud og udskibsningsmolen, Bornholm. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Te Rewa Rewa Bridge er en futuristisk bro, der fører over den lille flod Waiwhakaiho i byen New Plymouth, New Zealand. Denne bro, som blev indviet i 2010, er reserveret for gående og cyklister. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne gangbro, fremstillet af reb, fører over et vandløb i 99 Peaks Forest, nær Nantou, vestlige Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gangbro i en bypark, opført i beton, Taichung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Gangbro af beton med trægelænder, Hanoi, Vietnam. Den kan næppe kaldes for ‘bridge over troubled water’, men måske er der vand i vandløbet efter kraftig regn. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne gangbro bringer fodgængere sikkert over en stærkt trafikeret vej i Taichung, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Denne ponton-bro fører over Ganges-floden nær Ramnagar Fort, Varanasi, Uttar Pradesh, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Mens den er af beskeden størrelse, er birkefigen (Ficus benjamina), også kaldt stuebirk, en meget populær stueplante, men i vild tilstand bliver den kolossalt stor, idet der fra dens grene spirer talrige ånderødder, som vokser ned til jorden, hvor de tager rod og gennem årene bliver til nye stammer, der efterhånden danner en ’skov’, som i realiteten kun er et enkelt individ. Arten er udbredt fra det indiske subkontinent mod øst til det sydlige Kina og Taiwan, mod syd gennem Sydøstasien og Indonesien til det nordlige Australien, og derfra mod øst til øer i Stillehavet.

Denne og andre figen-arter er beskrevet på siden Planteliv: Figentræer.

 

 

Gangbro foran en kæmpemæssig birkefigen, som vokser i skoven omkring det hinduistiske Wenara Wana-tempel, populært kaldt ‘Monkey Forest’, Ubud, Bali, Indonesien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

(Oprettet august 2017)

 

(Sidst opdateret april 2024)