Daoismen i Taiwan

 

 

Udklædt som en af de legendariske San-tai-tze (‘Tre Prinser’) danser denne mand under en højtid for modergudinden Mazu i byen Changhua. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under den såkaldte Boat Burning Festival (‘bådafbrændings-højtid’) afbrændes en komplet træbåd i fuld størrelse som offergave til sygdommenes gud Wang-yeh, Jiading, nær Kaohsiung. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under den årlige højtid for modergudinden Mazu bæres gule og røde bannere i procession. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under den årlige Lampernes Fest afklæder frivillige sig og agerer pengeguden Handan-yeh. Han hader kulde, så folk bombarderer de frivillige med fyrværkeri for at varme guden op. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Daoismen er en af de to store filosofiske, religiøse og rituelle traditioner i Kina, mens den anden er Konfucianismen.

Ifølge overleveringen blev daoismen grundlagt af den kinesiske filosof og skribent Lao-tse (’Den Gamle Læremester’, også skrevet som Lao-zi eller Lao-tzu), der betragtes som værende forfatteren af Dao-de-jing, der beskriver dao som roden til alt, usynlig og umådeligt kraftfyldt, men samtidig yderst ydmyg, idealet for al eksistens. Ifølge overleveringen blev han født omkring det 6. århundrede f.Kr., men nogle historikere hævder, at han blot er en legendarisk skikkelse. I hverdagens religiøse daoisme betragtes han som en guddom.

Daoismen lægger ikke vægt på strenge ritualer og social rangorden, som er essentielle i Konfucianismen, men fremhøver i stedet, at man bør leve i harmoni med dao (egentlig ‘vejen’), dvs. efter visse etiske principper, idet man fokuserer på enkelhed og spontanitet, mens man forsøger at forstå virkeligheden, forlænge livet, leve moralsk, samt regulere sine tanker og sin diæt.

Omkring det 4. århundrede f.Kr. begyndte daoister at lægge vægt på at leve i balance med naturens gang, og specielt i det sydlige Kina absorberede de mange elementer fra shamanisme (beskrevet på siden Religion: Animisme). Selv den dag i dag spiller shamaner en stor rolle i daoistiske religiøse ceremonier.

 

Mazu-kulten
Efter legenden blev den daoistiske modergudinde Mazu født i 960, i Fujian-provinsen i det sydøstlige Kina, som Lin Mon-yang, den syvende datter af Lin Yuan.

Hendes fader og brødre var fiskere. En dag de var ude til søs, rejste en tyfon sig pludseligt, og kvinderne frygtede, at de ville omkomme. Mon-yang faldt i trance, hvorunder hun så, at hendes fader og brødre var ved at drukne. Hun rakte ud imod dem og holdt sine brødre op med hænderne og faderen med tænderne. Mon-yang’s moder prøvede på at vække hende, men hun var i så dyb en trance, at hun syntes død.

Moderen, som allerede var overbevist om, at hendes mand og sønner var druknet, brød grædende sammen. Mon-yang åbnede munden og skreg for at lade moderen vide, at hun stadig var i live, men herved mistede hun grebet om faderen. Han druknede ude på havet, men brødrene vendte tilbage i live. I landsbyen berettede de, hvordan de som ved et mirakel var blevet holdt oven vande under tyfonen.

Ifølge legenden døde Mon-yang i en alder af 28 år, da hun besteg et bjerg og fløj til himmels for at blive en gudinde, Mazu. Efter hendes død begyndte mange fiskere og sømænd at tilbede hende på grund af hendes bestræbelser på at frelse søens folk, og denne tilbedelse spredtes hurtigt til andre kystområder i Kina. En stor del af hendes popularitet skyldes hendes rolle som en medfølende og moderlig beskytter.

Da folk fra Fujian begyndte at udvandre til Taiwan, bragte de naturligvis Mazu-kulten med sig. I dag er over 800 templer på øen tilegnet Mazu.

 

 

Skulpturer af modergudinden Mazu i det store Mazu-tempel i Tainan (øverst), samt i Mazu-templet i Dongshih, sydvestlige Taiwan. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En palankin med en skulptur af Mazu bæres i optog under Tigergudens Festival, Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Andre daoistiske guddomme
I hverdagens daoisme i Taiwan er tilbedelse af guder en uhyre almindelig praksis. Der findes et forvirrende antal guder, tempelvogtere og mytologiske figurer, som ofte er afbildet i templerne.

Tu-di-Gong, guden for jordbrug, afbildes sædvanligvis som en gammel hvidskægget mand, hvis afbildninger ofte ses i vejaltre samt på taiwanesiske gravsteder (se siden Kultur: Gravsteder).

Hu Ye, tigerguden, ses ofte som vogter i templerne Han fejres under den årlige Tigergudens Festival (se nedenfor).

Guan-yin, hvis navn løseligt oversat betyder ‘hun der hører alle menneskehedens skrig’ eller ‘hun der hører alle klodens lyde’, er den daoistiske pendent til Avalokitesvara, den buddhistiske medlidenhedens bodhisattva.

Guan Yu, også kaldt Guan Gong, af bildes normalt med rødt ansigt. Han var oprindeligt en general, som tjente under krigsherren Liu Bei i det sene østlige Han-dynasti (ca. 25-184 e.Kr.). Blandt daoister betragtes han som en bekæmper af dæmoner og tilbedes som en guddom på grund af hans retskaffenhed, loyalitet og evne til at tilgive.

Qingshui, lokalt kaldt Zushi-Gong, er den vigtigste guddom, som tilbedes i Zushi-templet, beliggende i byen Sanxia i det nordlige Taiwan. Dette tempel kaldes populært for ‘Fugletemplet’ på grund af de mange afbildninger af fugle på vægge og søjler. Nogle af disse afbildninger kan ses på siden Dyreliv – Fugle: Fugle i Taiwan.

Sun Wu-kong (‘abekongen’) skabte kaos i himlen og blev straffet af Buddha, som beordrede ham til at forblive under Femfinger-bjerget i 500 år. Da han blev befriet af Tang-munken Xuan-zang, ledsagede han munken som dennes discipel under en rejse mod vest til Torden-klostret, som en bod for sin forsyndelse. Han var bevæbnet med en magisk stav, som satte ham i stand til at udrette mirakler undervejs. Andre ledsagere var Zhu Ba-jie (‘Gris’), som var bevæbnet med et rive-lignende våben, samt Sha Wu-jing, som var ansvarlig for bagagen, der transporteredes på en hest. Sun Wu-kong betragtes af nogle som en guddom, af andre som et mytologisk væsen.

 

 

Vejalter, tilegnet Tu-di-Gong, nær Rueilli. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Tu-di-Gong er ofte afbildet på gravsteder, her i Taichung. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse skulpturer i Fushing Mazu-templet i Xiluo forestiller Hu Ye og hans generaler. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Det skulle bringe held at berøre hovedet af denne bronze-løve, som bevogter indgangen til Zushi-templet i Sanxia. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Templer og tempel-interiør
Daoistiske templer er ofte særdeles farvestrålende og fremviser en sand vrimmel af skulpturer, malerier, relieffer og andre kunstværker. Mange af figurerne forestiller vogtere, som beskytter mod onde kræfter. Vogterne, som er afbildet på tempeldørene, kaldes for menshen.

Traditionelle papirlamper udsmykker langt de fleste daoistiske templer, ofte ophængt i hundredevis langs snore over gårdspladserne. En stor samling af billeder, som gengiver sådanne lamper, kan ses på siden Kultur: Lamper og lys.

De fleste besøgende i templerne placerer brændende røgelsespinde i sand i særlige kar, som ofte vogtes af drager. En anden uhyre almindelig praksis er afbrænding af falske pengesedler som offergave i særlige ovne, som er opført foran templerne.

 

 

Detalje af det farvestrålende Gong Fan-tempel i Mailiao. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Papirlamper i et tempel i Fengyuan (øverst), i Fushing Mazu-templet i Xiluo (i midten), samt i Dongshih, sydvestlige Taiwan. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Tempelvogter og papirlamper i Fushing-templet, Xiluo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse vogtere, kaldt menshen, er malet på en dør, som leder ind til et tempel i Lugang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Qian-li-yan (‘Han som ser langt’, eller direkte oversat ‘Han af tusind li’) er ofte placeret som vogter i Mazu-templer, her i Long Shan-templet (‘Drage-bjerget’) i Lugang. En strækning på 1,000 li (ca. 500 m) blev ofte anvendt i overført betydning om enhver lang strækning. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse masker gengiver forskellige venligtsindede vogtere, Pitou. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Moderne tempelvogter kører i bil under Lampernes Festival, Taitung. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Afbrænding af røgelsespinde, Song Bo Chin-templet, Ershuei. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Afbrænding af røgelsespinde, Cihji Mazu-templet, Fengyuan. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Afbrænding af røgelsespinde, Long Shan-templet (‘Dragebjerget’), Lugang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Afbrænding af røgelsespinde, Fushing Mazu-templet, Xiluo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Røgen fra brændende røgelse fylder luften i Zushi-templet, Sanxia. De strengt udseende vogtere holder misdædere borte fra templet. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Afbrænding af falske pengesedler, Pitou (øverst) samt Changhua. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En kæmpedynge af falske pengesedler afbrændes, Pitou. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Frugt og falske penge, bragt som offergaver under Mazu-højtiden, Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Det vrimler med daoistiske vejaltre i Taiwan. Dette er blevet opført neden for et storbladet figentræ (Ficus superba) nær Tainan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Drage, feng-huang og qi-lin
Skulpturer, som hengiver disse tre mytologiske væsener, er allestedsnærværende i daoistiske templer.

I modsætning til den europæiske mytologi, hvor dragen er et ildspyende uhyre, er dragen i den kinesiske mytologi et godartet væsen, symbol på kraft, styrke og held, mens feng-huang (ofte fejlagtigt kaldt for ‘Den Kinesiske Phoenix’), der regerer over alle fugle, symboliserer dyder, pligt, medlidenhed og ynde. Da de maskuline dyder hos dragen og de feminine dyder hos feng-huang komplementerer hinanden, ses de ofte afbildet sammen på templerne.

Qi-lin er et mytologisk drage-lignende væsen, som imidlertid altid afbildes med hove samt en skællet krop, der har form som en okse, en hjort eller en hest. Den er symbol på held, gode forvarsler, beskyttelse, fremgang, succes og et langt liv. Skønt den kan se frygtindgydende ud, straffer den kun de onde.

 

 

De fleste daoistiske templer er rigt udsmykket med farvestrålende figurer af drager, her på Song Bo Chin-templet i Ershuei (2 øverste), samt Guang-fu-Gong-templet (‘evigtvarende held’), nær Rueilli, et tempel tilegnet Tu-di-Gong. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne temmelig grumt udseende, men samtidig nuttede drage er opstillet som blikfang foran to unge kvinder, som synger traditionelle religiøse sange uden for Fushing Mazu-templet i Xiluo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse tarvelige drager, som oplyses af neonrør, transporteres på en lastbil under Mazu-højtiden, Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Skulpturer af feng-huang udsmykker ligeledes de fleste templer, her Song Bo Chin-templet i Ershuei (øverst), samt et tempel på Lion’s Head Mountain. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne udsmykning på et tempeltag i Changhua forestiller en gudinde, som rider på en feng-huang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Da dyderne hos dragen og feng-huang komplementerer hinanden, ses de ofte sammen på templerne, i dette tilfælde i Changhua. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Strålende måneskin bag skulpturer af en feng-huang og en drage, som udsmykker en pagode i Mazu-templet i Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Morgensol oplyser Shouzhen-templet i Alishan National Forest, centrale Taiwan, udsmykket med drager og en feng-huang (neden for dragerne). De vigtigste guddomme, som tilbedes i dette tempel, er den mandlige gud Fude og gudinden Jhusheng. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dette tempel i Alishan National Forest er udsmykket med en elefant og en qi-lin. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Løve og tiger
Skønt de aldrig har levet i Taiwan, forekommer både løve og tiger uhyre almindeligt i daoistiske templer i form af mytologiske væsener, ofte i skikkelse af beskyttere.

Uden for mange templer bemærker man skulpturer af hanløver, som har anbragt en pote på en kugleformet genstand med mønster, som rent faktisk gengiver en broderet bold. I gamle dage blev sådanne bolde fremstillet af aflagt tøj og derefter præsenteret som offergaver i templerne af børn – et symbol på yang (lyse kræfter) og venskab.

Løve-skulpturer er også meget ofte opstillet som beskyttere af gravsteder. Adskillige eksempler er vist på siden Kultur: Gravpladser.

Tilstedeværelsen af tigeren i daoistiske templer er nemmere at forklare end tilstedeværelsen af løven. Daoismen blev bragt til Taiwan fra Kina, hvor tigeren engang var ret almindelig. I den kinesiske mytologi regerer tigeren over alle andre dyr, og den repræsenterer de maskuline kræfter i naturen. Traditionelt blev tigeren også betragtet som et af de fire super-intelligente dyr, hvor de øvrige var dragen, feng-huang og skildpadden.

 

 

Disse ældgamle udskæringer af løver findes i Shueisian-templet (opført i 1780 og restaureret i 1812) i Shingang (øverst), samt i Gong Fan-templet i Mailiao. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse løve-skulpturer, som alle er pyntet med røde bånd, holder en pote på den broderede bold, Donglong-templet i Donggang (øverst), Song Bo Chin-templet i Ershuei (i midten), samt Lion’s Head Mountain. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne løve, som er fremstillet af små kakkelstumper, udsmykker Donglong-templet i Donggang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Kæmpemæssig beton-løve på øen Siao Liouchou. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Bolden hos denne gigantiske løve foran Donglong-templet i Donggang fungerer samtidig som en ovn, hvori der afbrændes falske penge som offergave. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne løve vogter foran Guang-fu-Gong-templet (‘evigtvarende held’) nær Rueilli, et tempel tilegnet Tu-di-Gong. Den har bolden i munden i stedet for at holde den med poten. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne overmåde spraglede løve-skulptur vogter indgangen til et tempel på Lion’s Head Mountain. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne tiger udsmykker et tempel i Beimen, som er tilegnet sygdommenes gud Wang-yeh. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Huntigre afbildes ofte sammen med en unge, som her i Fushing Mazu-templet i Xiluo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne huntiger, som er afbildet i et tempel i Lugang, synes at forsvare folk, der angribes af en diminutiv løve. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse marmor-relieffer i Guang-fu-Gong-templet (‘evigtvarende held’) nær Rueilli gengiver en løve og en tiger. Dette tempel er tilegnet Tu-di-Gong. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Daoistiske optog
I Taiwan afholdes uhyre mange daoistiske højtider, der alle er umådeligt spektakulære og farverige. Under disse højtider finder optog ofte sted, hvorunder seks eller flere mænd bærer palankiner, en slags bærestole, som indeholder en daoistisk guddom. Palankinen er anbragt på bambusstokke, der hviler på mændenes skuldre. Den er ofte udsmykket med blomster eller anden dekoration, og undervejs affyres der altid en mængde fyrværkeri, ofte lige under bærestolen.

Under de fleste optog ses mænd med dekorerede ansigter, der optræder som djævleagtige væsener, kaldt Bajiajiang. De praktiserer normalt kung-fu under optogene. Andre personer er skjult inde i kæmpemæssige marionetdukker, som forestiller forskellige guder og vogtere. De vandrer på en mærkværdig måde, med meget lange skridt og svingende arme. De fleste daoister betragter disse mennesker som værende besat af de forskellige guder og ånder.

Tongji (eller Jitong) er personer, der ofte som et udtryk for anger påfører sig selv sår med knive, spyd, sværd eller køller med utallige pigge.

 

 

Under daoistiske fester afbrændes altid en mængde fyrværkeri, ofte direkte under palankinerne, i dette tilfælde under Lampernes højtid i Taitung. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Farvestrålende fyrværkeri uden for et tempel i Beimen, tilegnet sygdommenes gud Wang-yeh. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse trætte mænd hviler i en bunke kasserede papkasser, som indeholdt fyrværkeri, Shingang. De er sorte i ansigtet på grund af røgen fra fyrværkeriet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne palankin, observeret under en højtid i Madou, nær Tainan, er formet som et gigantisk krabbe-lignende uhyre. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne unge mand i Taitung udsmykkes som en Bajajiang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dansende Bajiajiang, Donggang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under et optog i Taitung praktiserer disse Bajiajiang kung-fu. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ledsaget af musik fra horn og gong-gonger opfører Bajiajiang danse foran forretninger i Taitung. Efter sigende skulle det gavne ejeren, dvs. han vil tjene flere penge. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne Bajajiang velsigner butiksejere under en højtid i Madou, nær Tainan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En Bajajiang i Beimen holder en trefork i hånden. I daoismen symboliserer treforken De Tre Rene, dvs. den universelle energi, opdelt i den himmelske energi, jordfladens energi og klodens indre energi. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne Bajajiang i Taichung er blevet ‘udsmykket’ med store hugtænder. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse kæmpemæssige marionetdukker, som forestiller forskellige guder eller vogtere, styres af mænd, som er skjult inde i dukkerne, her i byen Beimen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand, som styrer en gigantisk marionet-dukke, deltager i et optog under Mazu-højtiden, Pitou. Bemærk glughullet i maven. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne marionet-dukke passerer gennem eksploderende fyrværkeri under Mazu-højtiden, Pitou. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand, som bærer en marionetdukke, der forestiller en gammel mand, hvis ansigt er blevet sortbrændt af ilden, deltager i et optog under Lampernes festival i Taitung. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne Tongji på øen Siao Liouchou er blevet besat af en guddom eller en ånd. Under trance har han tilføjet sig selv talrige sår i ansigtet og på kroppen – en almindelig praksis under daoistiske højtider. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Med blodet løbende ned over ansigtet fra selvpåførte sår, deltager denne Tongji i et optog i byen Lugang. Hans kinder er gennemboret af et spyd, hvortil folk har fastgjort pengesedler som et udtryk for sympati med hans anger. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne Tongji i Beimen, som har malet sit ansigt sort, bærer en kølle, tæt besat med pigge, hvormed han snart vil tilføje sin ryg sår. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne pilgrim, som deltager i et optog under en festival i Madou, nær Tainan, er iført et skrud, som forestiller Miss Piggy fra The Muppet Show. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Neonrør udgør en del af nutidens daoistiske optog, her i Madou nær Tainan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Pilgrimmen på billedet herunder deltager i næsten alle daoistiske højtider. Han går altid forrest i optoget, bærende på et banner med en fastgjort gong-gong, hvormed han annoncerer optogets snarlige komme. Han er altid iført samme kostume: farverig stråhat, sort dragt med et langt og et kort bukseben, rødt bånd om livet, hvid uldvest, plastre på ‘bylder’ på det bare ben, den ene fod i en sandal af strå, den anden bar.

 

 

Gennem årene har jeg mødt denne pilgrim tre eller fire gange, i dette tilfælde under Tigergudens højtid i Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Musik under optogene
Palankinerne følges af tilbedere til fods samt en pick-up med musikere ombord, der spiller traditionel musik på trommer, bækkener, gong-gonger, fløjter, klarinetter og strengeinstrumenter – alle bidrager til en sand kakofoni. I nutidens optog leveres musikken til tider af ghettoblastere, som spiller technomusik eller andre moderne toner for fuld styrke, mens sparsomt klædte piger danser til musikken. Daoismen er en uhyre tolerant religion, hvor næsten alt nyt accepteres.

 

 

Musikere under Bådafbrændings-højtiden (se nedenfor), fejret i Jiading nær Kaoshiung. De spiller på fløjte, bækken, et traditionelt 2-strenget instrument ved navn er-hu, en lille klarinet, og endog en lille guitar. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Musikere, som spiller på gong-gong og klarinet, passerer gennem fyrværkeri under Mazu-højtiden, Pitou. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ekvilibristiske trommeslagere viser deres færdigheder under Lampernes fest i Taitung. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Hornblæsere under højtider i Donggang (øverst), Pitou (i midten), samt Siao Liouchou Island. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Lille dreng – stor tromme, Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand spiller på gong-gong med en trommestik, hvis spids er omviklet med rødt klæde, Dongshih, sydvestlige Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Mazu-højtiden
Under den årlige Mazu-højtid, der normalt afholdes i april, vandrer tusindvis af pilgrimme ad en mange kilometer lang rute. Denne rute fastlægges af selve gudinden undervejs, dvs. præster ‘kaster pinde’ foran hendes figur – to små konkave træstykker, som gentagne gange skal falde på en bestemt måde for at afgøre resultatet af forespørgslen.

 

 

Under Mazu-højtiden bæres en palankin med en figur af modergudinden langs ruten, fra tempel til tempel, i dette tilfælde i byen Pitou. Folk lægger sig i en lang række på jorden, så bærestolen passerer hen over dem, og på denne måde modtager de gudindens velsignelse. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne pilgrim og hans hund er velforberedte til at deltage i den lange vandring under Mazu-højtiden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Deltagere i Mazu-vandringen bøjer sig foran Mazu-templet i Shingang for at modtage modergudindens velsignelse. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Bærende på farvestrålende bannere under Mazu-optoget bøjer disse kvinder sig for Mazu foran et tempel i Pitou. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En ældre pilgrim deltager i Mazu-optoget, Wangchien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Lantern Festival (’Lampe-festen’)
Denne årlige festival, der afholdes i løbet af det kinesiske nytår, er kendetegnet ved, at der fremstilles tusindvis af papirlamper. På nogle af dem skrives gode ønsker, inden de sendes op i æteren med et bundt brændende falske penge indeni.

Under denne festival afklæder frivillige sig og agerer pengeguden Handan-yeh. Da denne guddom hader kulde, bombarderer folk de frivillige med fyrværkeri for at varme guden op og derved måske vinde hans gunst. For at beskytte deres ansigt er de frivillige iført briller, en hat eller en hjelm, samt et klæde for næse og mund, men de får mange forbrændinger på deres nøgne krop.

 

 

På nogle af lamperne skrives gode ønsker, inden de sendes op i æteren med et bundt brændende falske penge indeni. – Xiluo (2 øverste), samt Changhua. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Optog til ære for pengeguden Handan-yeh finder sted både morgen og aften, her i byen Taitung. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Boat Burning Festival (‘Bådafbrændings-højtiden’)
Indtil fornylig blev denne spektakulære højtid afholdt i visse fiskersamfund i det sydlige Taiwan. Inden festen bygger man en komplet, detaljeret udsmykket båd af træ, hvorpå den afbrændes som en offergave til sygdommenes gud Wang-yeh, idet man håber, at han vil spare landsbyboerne for pesten og andre frygtelige sygdomme. Førhen blev den brændende båd sendt til søs og bar på denne måde ceremonielt sygdommene med sig, men i de snere år ophørte denne praksis, og båden blev afbrændt på land.

Billederne herunder blev taget i 2007 i landsbyen Jiading, nær Kaohsiung.

 

 

Inden afbrændingen af båden finder sted, ofrer folk falske pengesedler til Wang-yeh, idet de kaster bundter af dem ombord på båden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Båden afbrændes. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

På øen Siao Liouchou i det sydlige Taiwan er praksis med bådafbrænding under Boat Burning Festival også ophørt, og fiskerne nøjes i dag med at sejle rundt om øen med en figur af Wang-yeh eller en anden lokal guddom ombord, idet de håber, at han finder dette offer tilstrækkeligt. Under sejladsen affyres masser af fyrværkeri.

 

 

Jeg blev inviteret om bord på denne fiskekutter, som sejlede rundt om Siao Liouchou med en figur af en lokal guddom ombord. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under Boat Burning Festival bærer folk på Siao Liouchou talrige palankiner, indeholdende statuer af lokale guddomme, til stranden for at foretage en rituel renselse af palankinen og guddommen i havvandet. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Tigergudens festival
Billederne herunder blev taget under Tigergudens festival, fejret i byen Shingang.

 

 

Disse mænd breder lange snore med fastgjort fyrværkeri ud på gaden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Fyrværkeri eksploderer omkring palankiner, som bæres i optog. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Denne mand har fået sin del af røgen fra fyrværkeriet! (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En palankin med figurer af Tigerguden og hans generaler bæres i optog. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Fyrværkeri eksploderer omkring palankinen med Tigerguden og hans generaler. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Dragedans og løvedans
Under højtider finder såkaldt dragedans og løvedans ofte sted foran daoistiske templer. En dragedans opføres af mange mænd, som ved hjælp af stænger bevæger et stort udsmykket klæde, til hvilket er fastgjort et dragehoved. Hovedets og klædets bevægelser illuderer perfekt en drags bugtende krop.

Som regel opføres en løvedans af to mænd under et spraglet klæde, der illuderer løvens krop, mens den forreste mand holder en løvemaske. En mere avanceret form for løvedans er den rene akrobatik, hvor to mænd, skjult under et løveklæde, springer rundt fra den ene lille metalplade til den anden, placeret på pæle, ofte i ret stor højde.

 

 

Dragedans, opført under Lantern Festival, Taitung. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Løvedans opføres foran Fushing-templet i Xiluo (øverst), samt foran Samlong-templet på øen Siao Liouchou. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Løvedans opføres under Mazu-højtiden, Shingang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Akrobatisk løvedans på pæle under Mazu-højtiden, Shingang. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Kinesisk nytår
Billederne nedenfor blev taget under det kinesiske nytår 2015 i byen Xiluo.

 

 

Kort før midnat lader man tusinder af balloner svæve op i luften fra Fushing Mazu-templets gårdsplads. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under et optog fra templet gennem byens gader bærer folk fakler, som består af en grøn bambusstængel, der indeholder en rulle brændende papir. Formålet er at skræmme onde ånder bort. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Indgangene til daoistiske templer lukkes som regel kun en enkelt gang hvert år, omkring to timer før midnat på den kinesiske nytårsaften. De genåbnes ved midnat, og åbningen markerer starten på det nye år.

 

 

På dette billede venter folk på, at dørene i Fushing-templet genåbnes. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

(Oprettet november 2016)

 

(Sidst opdateret april 2024)