Jernbaner

 

 

Jernbanespor i aftenlys, Meiringen, Berner Oberland, Schweiz. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Tidligere jernbanebro over Vindinge Å nær Holckenhavn Fjord, Fyn. Broen udgjorde en del af den nu nedlagte jernbane mellem Nyborg og Svendborg, der eksisterede fra 1897 til 1962. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Tidlig morgen på Chennai Banegård, Tamil Nadu, Indien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Venn geh æ toch te Ha’erslev?”

 

Æ toch geh, venn æ tochmann pfiffer!”

 

Sønderjysk vittighed. Oversat til rigsdansk:

 

Hvornår afgår toget til Haderslev?”

 

Toget afgår, når togmanden fløjter!”

 

 

 

Chile

 

Under en rundtur i Chile slog min ledsager Lars Skipper og jeg en sen aften vore telte op ved et jernbanespor nær byen Antofagasta, idet vi var ude af stand til at finde et mere egnet sted at campere. I løbet af natten passerede et godstog forbi i sneglefart, og jorden rystede så grundigt, at det føltes, som om toget kørte tværs gennem mit telt!

En af vore oplevelser i Chile er beskrevet på siden Rejse-episoder – Chile 2011: Den hvide skov.

 

 

Et godstog snegler sig gennem Atacama-ørkenen nær Antofagasta. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Danmark

 

Nyborg har gennem tiderne haft 4 banegårde. Den første blev indviet i 1865 ved åbningen af den fynske hovedbane mellem Nyborg og Middelfart. Den lå nær Nyborg Slots voldgrav, men med en upraktisk beliggenhed for skibstrafik.

Da dampskibsbroen blev anlagt i 1871, blev bygningen nedrevet og genopført af de samme materialer og i samme stil ved den gamle havn. Den fungerede frem til 1891, hvor den tredje banegård blev indviet. Denne var i brug frem til 1997, hvor den nuværende station blev indviet i forbindelse med bygningen af Storebæltsbroen.

 

 

Den tredje banegård i Nyborg, der i dag rummer kontorer og privatboliger. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Aarhus Hovedbanegård blev opført i 1927. Den er en såkaldt sækbanegård, hvilket vil sige, at togene skal forlade banegården ad samme vej, som de kom ind. Den er en meget travl banegård, som årligt servicerer omkring 6 mio. passagerer.

 

 

Aarhus Hovedbanegård. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

I årene op til 1897 blev opført en jernbane mellem Nyborg og Svendborg. Den blev nedlagt i 1962.

 

 

Den tidligere stationsbygning i Frørup, i dag privatbolig. De røde skure i baggrunden var lagerbygninger i jernbanens tid. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

I dag er jernbanen mellem Nyborg og Svendborg stærkt tilgroet. Her ses en bro over Ørbæk Å nær Bynkel. Endnu en bro på denne jernbane er vist øverst på siden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Københavns Hovedbanegård blev indviet i 1911. Herfra befordres over 100.000 passagerer dagligt.

 

 

Københavns Hovedbanegård. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Kasseret godsvogn fra DSB, der nu fungerer som redskabsskur, Horsens-egnen. Planten t.h. er butbladet skræppe (Rumex obtusifolius). (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Frankrig

 

 

Denne viadukt, bygget 1861-63, er en jernbanebro, som fører over en dal i byen Morlaix, Bretagne. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Nedlagt jernbanestation, i dag hotel, Scrignac, Bretagne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Indien

 

 

Gammeldags damplokomotiv, Varanasi Banegård, Uttar Pradesh. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Passagerer venter på tog, Varanasi. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Banegårds-kuli i arbejde, Varanasi. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Nilgiri-bjergene udgør en del af bjergkæden Vest Ghats, som strækker sig hele vejen ned langs Indiens vestkyst, fra Goa til sydspidsen af subkontinentet. Det højeste punkt, Dodabetta, når en højde af 2637 m.

Fra den lille by Mettupalayam i delstaten Tamil Nadu blev i slutningen af 1800-tallet anlagt en smalsporet jernbane op gennem Nilgiri-bjergene, via Coonoor, til handelsstationen Ootacamund (Ooty). Denne stejle bane betjenes af det blå dampdrevne tog Nilgiri Mountain Express.

Over en strækning på 46 km stiger terrænet fra 300 til 2200 meters højde, og banen fører gennem 16 tunneler og over 31 større og ca. 200 mindre broer. Den nedre del af bjergskråningerne er bevokset med tropisk monsunskov, og området er fyldt med vandfald. Over ca. 1400 m bliver skoven afløst af plantager med té, fyrretræer og eukalyptus.

 

 

Nilgiri Mountain Express. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Under et ophold på en lille bjergstation er adskillige passagerer stået af toget. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Der fyldes kul på lokomotivet i Coonoor. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Ventesalen på Varanasi Banegård, Uttar Pradesh. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Tid til en snak ved jernbanespor på banegården i Jaipur, Rajasthan. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Salg af bøger og tidsskrifter, Varanasi Banegård, Uttar Pradesh. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Italien

 

I sin tid førte en jernbane over denne smukke bro nær den lille by San Cataldo, Sicilien. Jernbanen er nu nedlagt, og vegetation er i færd med at indtage den.

 

 

(Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Her har et oliventræ (Olea europaea) slået rod langs jernbanen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Mønster i en svelle langs den nedlagte jernbane. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

New Zealand

 

Jernbanen mellem Ohakune og Raetihi, Nordøen, blev fuldført i 1912. Før dette årstal stod passagerer af i Ohakune og rejste videre med diligence til Raihiti (eller omvendt).

 

 

Under konstruktionen af jernbanen var levevilkårene i Ohakune ganske simple. Mange af arbejderne logerede i Mrs. Fraser’s Boarding House, som er vist på dette postkort, afbildet på en informationstavle i Ohakune.

 

 

Passagerer står af toget fra Wellington ved Ohakune Banegård, hvor diligencer venter på at bringe dem videre ad The Old Coach Road, 1908. Dette billede blev bragt i avisen Auckland Weekly News, 5. november 1908, her afbildet på en informationstavle i Ohakune.

 

 

Denne jernskulptur i Ohakune er opsat til minde om overgangsperioden mellem diligencer og togdrift. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ohakune Banegård, som den ser ud i dag. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Moderne tog, Ohakune Banegård. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Udrangeret lokomotiv, Ohakune Banegård. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Makatote-viadukten nær Ohakune er en 262 m lang jernbanebro af stål, som fører over Makatote-floden, 79 m over vandfladen. Den blev bygget i 1905-08 og var dengang den højeste viadukt i New Zealand. I dag er Mohaka- og North Rangitikei-viadukterne højere, henholdsvis 95 og 81 m over vandfladen.

 

 

(Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Dette skilt nær Karioi, Nordøen, advarer om en ubevogtet jernbaneoverskæring. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Schweiz

 

 

Jernbanebro nær Sedrun, Tavetsch-dalen, Graubünden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Taiwan

 

Oprindeligt var Jiancing Line Lumber Transportation Track i det østlige Taiwan omkring 5,5 km langt. Som navnet fortæller, blev sporet konstrueret for at bringe tømmer ud fra Taipingshan-bjergene, i dag fredet under navnet Taipingshan National Forest Recreation Area. Jiancing Historiske Sti blev anlagt langs rester af denne gamle jernbanelinje. Foruden selve sporene kan man se slisker, sporskifter, vognaksler, samt forladte arbejderhuse.

Navnet jiancing betyder ‘ser solen’. Det er muligvis opstået, fordi dette område ofte er skjult i tåge, og at se solen bryde gennem tågen kunne være en lettelse.

 

 

Bevaret damplokomotiv og passagervogne, Taipingshan National Forest. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Jernbanespor, bevokset med mosser, Jiancing Historiske Sti. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Rusten sporskifter, Jiancing Historiske Sti. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Den gamle (øverst) og den nye banegård i Taichung. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Et tog ankommer til banegården i Taichung (øverst), mens et andet forlader den. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Gammel jernbanevogn i byen Taitung, i dag indrettet som museum. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Banegården i byen Shetou, mellem Changhua og Chiayi. Den store ballon t.v., som gengiver julemanden, bebuder, at julen nærmer sig. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Af historisk kendte jordskælv i Taiwan krævede det kraftige Jiji-jordskælv, som ramte Nantou County 21. september 1999, næstflest dødsofre, nemlig 2415, mens omkring 11.300 blev såret. Omfanget af skaderne blev estimeret til omkring 10 milliarder US$.

 

 

Disse jernbaneskinner blev bøjet under det kraftige Jiji-jordskælv. De er i dag fredet som et mindesmærke. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Passagerer i toget mellem Chiayi og Houli. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Alishan Forest Railway er en smalsporet jernbane, 86 km lang, som oprindeligt blev anlagt i 1912 af det japanske kolonistyre i Taiwan for at kunne transportere tømmer ud fra Alishan-bjergene i den centrale del af øen. Passagervogne blev tilføjet i 1918. De oprindelige damplokomotiver er nu blevet erstattet af moderne diesel-lokomotiver. Denne jernbane er unik med sine Z-formede hårnålesving, over 50 tunneler og 77 træbroer. I dag er den en populær turistattraktion, som bringer passagerer til Alishan National Forest Recreation Area.

 

 

Et moderne diesel-lokomotiv, med en venlig fører, krydser jernbanebroen over hovedindgangen til Alishan National Forest Recreation Area. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Disse mosaikker, som pryder jernbanebroen i Alishan, gengiver et tidligere Alishan-damptog, såvel som et moderne dieseldrevet tog. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

En lille model af et tidligere Alishan-damplokomotiv er udstillet som blikfang foran en restaurant i Alishan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Forskellige typer af modeljernbaner, Alishan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Tanzania

 

 

Jernbanespor, oversvømmet efter kraftig regn, nær Dodoma. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Tyrkiet

 

 

Jernbanespor nær Filyos, Sortehavskysten. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Et metrotog passerer forbi en stor orientalsk platan (Platanus orientalis), Sultanahmet, Istanbul. Denne slægt af storslåede træer er beskrevet på siden Planteliv: Gamle og store træer. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

USA

 

 

Smuk gammel jernbanebro, Beaver Lake, Long Island. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

En forhenværende stationsbygning i Mohave National Preserve, Californien, fungerer nu som besøgscenter. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Sporene af en nedlagt jernbane, Pine Barrens, New Jersey. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Vietnam

 

Long Bien-broen er en såkaldt gitterdrager-bro, som fører over Den Røde Flod i Hanoi, Vietnam, på vietnamesisk kaldt Hong Ha (‘Rødt Solskin’) eller Song Cai (‘Moder-floden’). Gitterdragere (på engelsk trusses) er sammensatte elementer, der ofte danner et mønster af utallige trekanter. Gitterdrager-broer af stål var et vigtigt ingeniørmæssigt gennembrud, da disse typer kan spænde over afstande på mere end 460 m. (Kilde: en.wikipedia.org/wiki/Cantilever_bridge)

Long Bien-broen blev opført af franskmændene i 1899-1902, og der blev anvendt over 3000 vietnamesiske arbejdere. Med en længde på 2,4 km var broen dengang en af de længste i Asien. Biler har ingen adgang til denne bro, som er reserveret til togtrafik, samt scootere og motorcykler.

Før Nordvietnams uafhængighed i 1954 blev denne bro kaldt for Paul Doumer-broen, opkaldt efter Paul Doumer (1857-1932), som var guvernør af Fransk Indokina 1897-1902 og senere fransk præsident 1931-32.

 

 

Toge krydser Long Bien-broen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Long Bien banegård, etableret i 1902. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Vejtunnel nær Long Bien banegård. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

 

Dette nedlagte jernbanespor i Hanoi fungerer nu som gågade. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

Zaire

 

Mellem oktober 1980 og marts 1981 foretog Steffen Madsen, Johnny Kristensen og jeg en biltur tværs gennem Afrika, fra Marokko sydpå til Zaire og videre østpå til Tanzania og Kenya. Det viste sig at være en yderst spændende, men også meget vanskelig tur, først og fremmest på grund af vejenes elendige tilstand i Zaire.

Mens vi ventede på vore visa til Zaire i Bangui, hovedstaden i den Centralafrikanske Republik, blev vi gode venner med fem tyskere, parret Franz og Gizela og deres ven Albert, som kørte i en mindre bil, der mindede om vores Folkevognsrugbrød, samt Jürgen og Wolfgang, som var de stolte ejere af en stor kraftig Deutz-lastbil.

Sammen rejste vi gennem Zaire, og da vi var blevet godt og grundigt trætte af de elendige veje, besluttede vi at læsse bilerne på togvogne og foretage turen mellem Bumba og Isiro med toget. Det viste sig at blive en meget afslappet tur på fire dage, hvor toget bevægede sig i sneglefart det meste af tiden. Fra lastbilens tag havde vi et glimrende udsyn over landskabet, som hele tiden vekslede mellem skove, floder, landbrugsland og landsbyer.

Jeg foretrækker navnet Zaire fremfor landets officielle navn, som er det noget klodsede Den Demokratiske Republik Congo. Og landet kan heller ikke siges at være særlig demokratisk, i betragtning af det kaos af vold, som det i årtier har befundet sig i.

En del af bilturen, fra Marokko til det østlige Zaire, er beskrevet på siden Rejse-episoderAfrika 1980-81: Vanskelig rejse gennem Afrika.

 

 

Lokale inspicerer vore biler, som er læsset på en jernbanevogn i Bumba. I baggrunden ses Johnny. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Dette billede viser en situation fra togturen, på strækningen mellem Buta og Isiro. Steffen læser på taget af vores Folkevogn, i baggrunden Franz. Billedet er taget fra taget af lastbilen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

En række billeder, som viser vilde og forvildede planter langs jernbaner, er præsenteret på en særskilt side, se Planteliv: Jernbaneflora.

 

 

 

(Oprettet oktober 2019)

 

(Senest opdateret december 2024)