Kristendom
Denne pragtfulde mosaik fra 800-tallet, som forestiller Jomfru Maria med Jesusbarnet, pryder den storslåede katedral Hagia Sophia, oprindelig kaldt ’Den Hellige Visdoms Kirke’, i Istanbul, Tyrkiet. På tyrkisk er navnet ændret til Aya Sofia. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Hvid romersk-katolsk kirke i hvidt vinterlandskab, Lammartal, Salzburg, Østrig. Bjergkæden i baggrunden hedder Gosaukamm. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Katolsk håndværk fra ca. 1890, muligvis af tysk oprindelse, som forestiller de Tre Vise Mænd, der ærer Jesusbarnet i krybben. Ifølge overleveringen var en af vismændene sort. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Grav med Kristus på korset, Holtug Kirke, Stevns, Sjælland. Bogstaverne INRI er en forkortelse af det latinske Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum, hvilket betyder ’Jesus af Nazareth, Jødernes Konge’. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne statue i landsbyen Dünzling, nær Regensburg, Sydtyskland, viser Jomfru Maria, skytshelgen for Bayern. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kristendommen opstod som religion omkring år 30, da de disciple, som Jesus af Nazareth havde samlet omkring sig, lige efter påsken blev overbevist om, at Jesus var genopstanden fra de døde. Indholdet af den nye tro var baseret på jødedommen, men vigtigst var nu beretningen om Jesu ord og gerninger, hans opstandelse, samt den pagt han ved sin død havde stiftet mellem Gud og menneskene.
Disciplene påbegyndte nu en missionerende virksomhed, især Paulus, som oversatte de kristne tanker til græsk, der dengang udgjorde en slags fællessprog for den civiliserede verden. Centralt i de nye tanker var ordene Frelser, Herre, Guds Søn, samt syndernes forladelse. En del forskere har udtrykt, at det i virkeligheden var Paulus, der skabte kristendommen, idet han ændrede Jesu forkyndelse om Faderen som frelser til en forkyndelse om Jesus Kristus som Frelseren. Missionsvirksomheden kom også til udtryk gennem bl.a. skrifterne fra de fire såkaldte evangelister: Matthæus, Markus, Lukas og Johannes.
Ordet Kristus kommer af græsk khristos, der blev indført som erstatning for ordet messias – en græsk forvanskning af det aramæiske ord meschicha (’den salvede’). I Oldtidens Judæa blev konger og præster salvet og var dermed indviet til at formidle Guds ord og velsignelse til folket. Messias-begrebet blev efterhånden overført til forestillingen om, at en ny konge af Davids æt skulle fremkomme ved dagenes ende. Tilhængerne af Jesus betragtede ham som den nye Messias, der ville frelse menneskeheden. Ifølge nogle kilder er troen på Kristus som Guds Søn, der steg ned til Jorden, kommet til flere hundrede år efter hans død.
Den nye kristne missionsvirksomhed havde i begyndelsen en fri og åben teologisk tænkning som resultat, men den bukkede snart under for magtbegær, og i lighed med Jødedommen blev der oprettet en række kontrollerende embeder som diakoner, præster og biskopper. Til slut opstod mægtige kristne hierarkier, der havde næsten fuld kontrol over europæiske statsanliggender, såvel som en umådelig indflydelse på kulturen, med paven i Rom som øverste myndighed. I det 11. århundrede kom det til et brud mellem Rom og Byzans, og den østlige, græsk-ortodokse kirke blev næsten fuldkommen isoleret fra den romersk-katolske, med en patriark som overhoved.
I 1500-tallet fandt den såkaldte Reformation sted, hvor en række lærde under ledelse af Martin Luther brød med paven i Rom. Resultatet af dette brud blev en række protestantiske kirker, bl.a. lutheranismen og den anglikanske kirke, som siden er blevet opsplittet i en lang række trosretninger og sekter.
Den græsk-ortodokse kirke blev ligeledes opsplittet i en række trosretninger, heriblandt den koptiske kirke i Alexandria, den armenske apostoliske kirke, den syriske ortodokse kirke, den ethiopiske Tewahedo-kirke, samt Malankara-kirken i Indien. Disse trosretninger tror på den samlede natur af Kristus, hvilket vil sige, at foreningen af den guddommelige og den menneskelige natur er en nødvendighed for at opnå den guddommelige frelse af menneskeheden.
Hovedparten af oplysningerne på denne side er hentet fra diverse hjemmesider på Wikipedia.
Metal-relief i byen Morisaka, østlige Taiwan, som illustrerer en scene fra Jesu Lidelseshistorie. Jesus bærer sit eget korsfæstelses-kors til Golgatha, men er udmattet faldt til jorden, hvorpå han sparkes af en romersk soldat. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne bronzedør i Ribe Domkirke viser symbolerne for kristendommens fire evangelister: Matthæus (det vingede menneske), Markus (den vingede løve), Johannes (ørnen) og Lukas (den vingede okse). (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Disse klippehuler i det centrale Anatolien, Tyrkiet, var førhen beboet af et kristent folk. På klippevæggen i en af hulerne er udhugget et kors. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Fiskerbåde ved Chipoka, Malawi-søen. – Den forreste ejes åbenbart af en from kristen, som har malet følgende tekst på den: ”Hvad skal jeg gøre for at blive frelst?” (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Katolske nonner og skolelærerinder, Mysore, Karnataka, Sydindien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den græsk-ortodokse kirke
Den græsk-ortodokse kirke refererer til kirkeretninger, som på en eller anden måde er forbundet med græsk kristendom, levantinske arabisk-talende kristne, eller, i en bredere betydning, med ritualer, som blev udført i det Østromerske Kejserrige.
Et af kristenhedens mest storslåede bygningsværker er den byzantinske ’Hellige Visdoms Kirke’ i Istanbul, Tyrkiet, til dagligt kaldt Hagia Sophia (på tyrkisk Aya Sofia). Denne pragtfulde bygning blev opført 532-37 under Kejser Justinian, men blev i 1453 omdannet til en moske, og i dag er den et museum.
Hagia Sophia, eller ’Den Hellige Visdoms Kirke’, Istanbul. I forgrunden ses blomstrende hestekastanjetræer (Aesculus hippocastanum). (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Det indre af Hagia Sophia. I de øverste hjørner ses muslimske ottomanske medallioner, prydet med arabisk kalligrafi. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Loftudsmykning i Hagia Sophia, prydet med arabisk kalligrafi. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Mosaik fra 1100-tallet, der forestiller Jomfru Maria med Jesusbarnet, omgivet af Kejser Johannes II Komnenos og Kejserinde Eirene. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Mosaik fra 1200-tallet, som forestiller Jesus på Deesis (Dommedag). (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Lysekrone i Hagia Sophia. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
I det område i det centrale Tyrkiet, der i dag kaldes Göreme, blev talrige klostre og kirker udhugget i eroderede tuf-klipper i 1000-tallet.
Karanlık Kilise (‘Den Mørke Kirke’), en af de ældgamle kirker i Göreme. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den russisk-ortodokse kirke
Denne kirkeretning tog sin begyndelse i 900-tallet i det område, der i dag kaldes for europæisk Rusland.
Den Hellige Treenighedskirke i byen Karakol, Kirgisien, er en russisk-ortodoks katedral af træ, som blev opført omkring 1900. Denne storslåede bygning, som blev restaureret i 1990’erne, er kendt for at huse et ikon, som førhen hang i kirken i byen Svetly Mys. Under en opstand mod tsaren i 1916 blev alle munke i denne kirke, med undtagelse af to, myrdet. Det fortaltes, at ikonet udgød tårer efter denne begivenhed.
Treenighedskirken i Karakol. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Der brændes røgelse for Jomfru Maria i Treenighedskirken. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Russisk-ortodoks kirke i Anadyr Lufthavnsby, Chukotka, østlige Sibirien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den koptisk-ortodokse kirke
Denne kirkeretning, der også kaldes for Det koptisk-ortodokse patriarkat i Alexandria, er en østlig ortodoks kirkeretning med base i Alexandria, Egypten. Denne kirkes leder er paven af Alexandria i Sankt Markus’ Hellige Apostolske Sæde, også kaldt for en række andre navne, bl.a. Fædrenes Fader, Hyrdernes Hyrde, Den Økumeniske Dommer, samt Den 13. Apostel.
Sankt Katarina-klostret, Sinai, Egypten, hvis officielle navn er Det Gudsbevandrede Sinai-bjergs Hellige Kloster, blev opført mellem 548 og 565 og er således et af de ældste, stadig fungerende kristne klostre i verden.
Udsigt mod Sankt Katarina-klostret fra en sti, som fører op til toppen af Djebel Musa (Mosebjerget), hvor Moses ifølge overleveringen modtog de to stentavler med De Ti Bud indgraveret. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Hovedskaller af afdøde munke opbevares i et særligt rum i Sankt Katarina-klostret. Læg mærke til hængelåsen. Uden den ville langfingrede turister utvivlsomt stjæle nogle af kranierne som souvenir. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Koptisk kirke og daddelpalmer (Phoenix dactylifera), Wadi Feiran, Sinai. Denne palme er beskrevet på siden Natur: Mønstre i naturen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Malankara-kirken i Indien
Denne kirkeretning, der også kaldes for den syrisk-ortodokse Malankara-kirke eller den indiske ortodokse kirke, har base nær Kottayam, Kerala, Sydindien. Ifølge overleveringen opstod samfundene af de såkaldte Sankt Thomas-kristne efter missionering af Thomas, en af Jesu tolv apostle. Sankt Thomas-kristne hævder, at han rejste ud af Romerriget for at prædike den nye tro og nåede frem til Kerala omkring år 52.
San Thome-katedralen i byen Chennai, Tamil Nadu, Indien, er navngivet til ære for Sankt Thomas. Den er beskrevet nedenfor i afsnittet Kirker. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Tewahedo-kirken
”De er et fattigt folk med miserable klæder, og de går i vandet udækkede, et sort højt folkefærd med tykke filtrede lokker, som de fra fødslen hverken klipper eller reder, så de bærer deres hår som en klump uld, og de bærer spidse olierede stokke, hvormed de kradser utøjet, som vrimler i det, fordi de ikke kan nå deres hovedbund med fingrene, og at klø deres hoveder er deres eneste beskæftigelse.”
Ovenstående blev nedfældet under en portugisisk mission til Ethiopien i 1520, hvis formål det var at eftersøge den legendariske Kongernes Konge, Prester John (Presbyter Johannes).
Den fremherskende religion i Ethiopien er en ældgammel ortodoks udgave af kristendommen, den Ethiopiske Tewahedo-kirke, som er den største af de østlige ortodokse kirker, med 40-45 millioner tilhængere.
Indtil 1959 var Tewahedo-kirken administreret af den Koptiske Kirke i Alexandria, men fik så tildelt sin egen patriark af Cyril d. 6., som foruden at være koptisk pave i Alexandria også var patriark for hele Afrika.
Tewahedo betyder ‘samlet til én’. Modsat den romersk-katolske kirke, den græske og den russiske ortodokse kirke, den anglikanske kirke samt de fleste protestantiske kirker, som hævder, at Kristus rummer en guddommelig og en menneskelig natur, som er adskilte, tror tilhængere af Tewahedo-kirken og de øvrige orientalske ortodokse kirker på den samlede natur af Kristus, hvilket vil sige, at foreningen af den guddommelige og den menneskelige natur er en nødvendighed for at opnå den guddommelige frelse af menneskeheden.
Timkat er den ethiopiske Hellig Tre Kongers Dag, som normalt fejres d. 19. januar (i skudår 20. januar). Denne højtid er bedst kendt for sin rituelle genopførelse af dåben, hvorved man mindes Jesu dåb i Jordan-floden.
Tabot’en er en model af Pagtens Ark – det skrin, som ifølge 2. Mosebog indeholdt de to tavler, på hvilke De Ti Bud var nedskrevet.
Under en af Timkat-ceremonierne svøbes denne Tabot i et fornemt klæde og bæres derpå i optog af præster. Den repræsenterer manifestationen af Jesus som Messias, da han opsøgte Johannes Døberen for at blive døbt. Omkring kl. 2 om morgenen bæres den til et nærliggende vandløb eller en dam, hvor der foretages en rituel tvætning af den. Senere sprinkles vand på optogets deltagere. Nogle sænker sig ned i vandet, idet de på denne måde symbolsk fornyer deres dåbsløfte.
Byen Lalibela i det nordlige Ethiopien er berømt for en samling af klippekirker og -klostre, som kan dateres tilbage til 11. og 12. århundrede. Mange af disse er hugget ned i klippegrunden, der består af ret blød, rød vulkansk tuf.
Vore oplevelser i Lalibela under Timkat er beskrevet på siden Rejse-episoder: Ethiopien 1996: Timkat – en kristen højtid.
I Lalibela fejrer dette optog af præster Timkat. Nogle af dem søger ly for den stærke sol under parasoller. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Denne kirke i Lalibela kaldes for Mashal-kapellet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Beit Giyorgis er den mest usædvanlige af stenkirkerne, formet som et kors. Adgang til denne kirke sker enten gennem en underjordisk gang eller ad stejle stiger, som står lænet op ad den lodrette klippevæg. Gule og grå laver vokser på murene. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Nogle af præsterne bor i små klippehuler, som er foret med lammeskind, så de kan holde varmen i de kolde nætter. Læg mærke til belægningen af alger på klippevæggen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kirkerne indeholder en mængde arkaiske genstande, bl.a. prægtigt udformede sølvkors. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Tidlige kristne i Europa
Mainistir Bhuithe (på engelsk Monasterboice) er et tidligt kristent kloster i County Louth, Irland, grundlagt af Sankt Buite, som døde i 521.
Ruinerne af Mainistir Bhuithe. Fra tårnet kaldtes troende til bøn. Bemærk også den korsfæstede Kristus samt den høje gravsten t.v., der er formet som et cirkelkors. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Sankt Knuts Kapell, som ligger nær ruinerne af jernalderborgen Gråborg på Öland, opførtes i 1100-tallet. Det var i brug gennem næsten 400 år, men på et tidspunkt i 1500-tallet blev det forladt, og klokken blev konfiskeret af det svenske hof i 1560. Alteret findes nu i kirken i Algutsrum.
Kapellet var oprindeligt ca. 18 m langt og 7 m bredt, men i dag findes kun størsteparten af den vestlige gavl, samt rester af sidemurene. Indgangsbuen i den østlige gavl er blevet smukt restaureret.
Kapellet var tilegnet den danske konge Knud d. 4., som blev dræbt under et oprør i Odense i 1086. Da han havde været ivrig tilhænger af den romersk-katolske kirke, blev han ophøjet til helgen og blev kendt under navnet Knud den Hellige. Han blev også gjort til skytshelgen for handelsorganisationen Knudsgildet.
Ruinen af Sankt Knuts Kapell. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Grundlæggelsen af klostret på øen Mont St. Michel, der ligger ud for kysten på grænsen mellem Normandiet og Bretagne, kan spores tilbage til omkring 700.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Chapelle Saint-Aubert, Mont St. Michel, et romansk kapel, som blev grundlagt i 1100-tallet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Et antal trækirker, de såkaldte stavkirker, blev opført i Norge i løbet af 1100- og 1200-tallet.
Lom Stavkirke i Gudbrandsdalen er en af de største norske stavkirker. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Hol Stavkirke. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Källa Gamla Kyrka på Öland er en velbevaret ruin af en stenkirke, som først blev opført i 1100- eller 1200-tallet. Kirken blev forladt i 1880, da en ny kirke blev bygget i nærheden.
Källa Gamla Kyrka. Nederste billede viser taget af våbenhuset. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Séipéilín Ghallarais (på engelsk Gallarus Oratory) på halvøen Dingle, sydvestlige Irland, er en restaureret stenbygning fra omkring 8. århundrede, der er blevet tolket som dels en kirke, dels et herberg for pilgrimme.
Her står Judy ved indgangen til Séipéilín Ghallarais. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Birgitta Birgersdotter (‘Hellige Birgitta’) var en svensk helgen, som fødtes omkring 1303 og døde i Rom i 1373, da hun var på pilgrimsfærd til det Hellige Land. Efter overleveringen anløb båden, som bragte hendes jordiske rester tilbage fra Rom i 1374, dette sted på Kapelludden på Öland. Senere blev et kapel, Sankta Brita’s Kapell, opført her.
En anden legende beretter, at kapellet er tilegnet en kvindelig keltisk helgen, Sankt Brigida.
Ruinen af Sankta Brita’s Kapell er 27 m lang og 12 m bred. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Ved siden af Sankta Brita’s Kapell står dette kristne stenkors fra 1200-tallet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den berømte moské El Mezquita i byen Córdoba, Andalusien, Spanien, blev opført mellem 8. og 10. århundrede – et af de tidligste og smukkeste eksempler på spansk muslimsk arkitektur. Indvendigt støttes bygningens loft af over 850 søjler af granit, jaspis og marmor. Efter maurernes fordrivelse fra Spanien i 1492 blev denne moské omdannet til en katedral, men dens pragtfulde arkitektur blev heldigvis bevaret.
Detalje i loftet, El Mezquita, Córdoba. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Alvastra-klostret var et cisterciansk kloster nær Omberg, Östergötland, Sverige, som blev grundlagt i 1100-tallet.
Ruinerne af Alvastra-klostret, Omberg. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
I Gleann Dá Loch (‘Dalen med To Søer’) i det sydøstlige Irland, på engelsk kaldt Glendalough, blev omkring år 800 anlagt en katedral med tilhørende gravplads, samt et rundt tårn, hvorfra troende blev kaldt til bøn.
Ruinen af katedralen, samt gravstene og det runde tårn, Gleann Dá Loch. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Ruinen af Reefert-kirken, ligeledes i Gleann Dá Loch, opført omkring år 1000. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
På den gamle boplads ved Kirkjubøur, Strømø, Færøerne, opførtes omkring 1300 en storslået kirke, kaldt Magnus-katedralen.
I dag ligger Magnus-katedralen i ruiner. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Det diminutive Salomons Kapel blev opført i 1300-tallet på Hammerknuden i det nordlige Bornholm. Dengang blev der landet enorme mængder sild i en lille havn i området, kaldt Kragkås, og ærkebiskoppen i Lund mente, at den store fiskerbefolkning her burde have en kirke. Ærkebiskoppen døde i 1379, og af hans testamente fremgår, at ”…capelle sancti Salomonis in Borandaholm” skulle tildeles en sølvske.
Kapellet er muligvis opkaldt efter Salomonius (1231-1314), en mystiker, som tilhørte dominikaner-ordenen. Da det store silde-boom ophørte i 1500-tallet, blev havnen forladt, og kapellet forfaldt hurtigt.
Ruinen af Salomons Kapel med en seljerøn (Sorbus intermedia) i forgrunden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Bevaret tidlig kirke med græstag, Nupsstaður, Island. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kirker verden rundt
Kirker forekommer i en uendelig variation i udformning og størrelse, som det fremgår af billederne herunder, ordnet alfabetisk efter landenavn.
Belgien
Jerusalem-kapellet i Brugge er et privat kapel for Adornes-familien, en italiensk handelsslægt fra Genoa. Kapellet blev indviet i 1429 og var inspireret af Church of the Holy Sepulchre i Jerusalem. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Det Engelske Kloster i Brugge udgør en del af Windesheim-menigheden, som var navnet på et kloster, der blev opført i Holland i 1387. Under forfølgelsen af katolikker i England i 1500-tallet drog mange katolske familier i eksil og slog sig ned i Leuven og andre steder. I 1629 grundlagde en gruppe på 5 søstre en menighed i Brugge.
Det Engelske Kloster i Brugge. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Cambodia
Kirke i en vietnamesisk ’flydende’ landsby, beliggende i søen Tonle Sap. Andre billeder fra denne landsby kan ses på siden Kultur: Et sted at bo. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Costa Rica
Morgenlys på en romersk-katolsk kirke, Bagaces, Guanacaste. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Danmark
Godsted Kirke syd for Sakskøbing, Lolland, menes opført før 1300. Kor og skib er i romansk stil, mens våbenhuset er af nyere dato. Kirken har ikke noget tårn, men tidligere fandtes en klokkestabel.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Danmark har syv rundkirker, hvoraf de fem ligger på Bornholm. Disse kirker blev opført som veritable fæstningsværker, så de fungerede både som kirker og som tilflugtssteder under invasioner.
Den største af Bornholms rundkirker er Østerlars Kirke, opført omkring 1150 af kløvede kampesten i tre stokværk. Denne kirke er viet Sankt Laurentius af Rom (ca. 225-258), som på befaling af Kejser Valerian blev henrettet i 258, idet han blev stegt levende på en jernrist. På dansk er hans navn forkortet til Lars.
Østerlars Rundkirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den 13 m høje Ols Kirke er en slank rundkirke fra 11-1200-tallet, som ligger på en 112 m høj bakke syd for Allinge. Den er viet Sankt Olaf den Hellige, som før sin kanonisering var Kong Olaf d. 2. Haraldsson af Norge (995-1030). Den katolske kirke så tilsyneladende stort på hans brutale adfærd som konge.
Ols Rundkirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Hjortshøj Kirke ligger omkring 14 km nordøst for Aarhus. Den ældste del af kirken er skibet, som blev opført af kampesten i 1100-tallet.
Hjortshøj Kirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Søndermarkskirken i Viborg er en moderne kirke i alternativ byggestil, indviet i 1981.
Søndermarkskirken med fritstående klokketårn. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Venge Klosterkirke nær Skanderborg var i sin tid kirke for et benediktinerkloster, der blev opført kort før Kong Valdemar den Stores regeringstid (1154-82). I 1160’erne var klostret imidlertid i alvorligt forfald, og der boede kun tre munke og en abbed, som førte et ukristent levned. Derfor blev klostret i 1166 overdraget til cistercienserne, som i 1168 flyttede til Kalvø i Skanderborg Sø og i 1172 til Øm ved Mossø, hvor de grundlagde det senere så berømte Øm Kloster.
I dag findes der ingen rester af Venge Kloster, men kirken står næsten fuldt bevaret, idet den undgik større ombygninger under de store kirkerestaureringer i slutningen af 1800-tallet.
Venge Klosterkirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Det menes, at Tved Kirke er den ældste kirke på Mols, opført i første halvdel af 1100-tallet. Den er også den største kirke på Mols, med plads til ca. 200 kirkegængere. Kirken er kullet, dvs. at den mangler tårn. Hvor tårnet burde have været, blev der opført et stort kapel, som muligvis udgør det underste af et tidligere tårn. I 1940-42 gennemgik kirken en grundig restaurering, og under arbejdet med at lægge et nyt gulv stødte man på en gammel krypt, der har været brugt til begravelser af den gamle adelsslægt fra godserne Kvelstrup og Isgård.
Tved Kirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Vester Vandet Kirke i Thy menes oprindeligt bygget i 1100-tallet. Dens apsis består af granitkvadre. Klokketårnet over vestgavlen blev opført i røde mursten i 1905, med et cirkelkors af jern, afdækket med bly. Det erstattede en tidligere klokkestabel.
Vester Vandet Kirke, Thy. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Christiania er et samfund i København med alternativ livsstil, som er nærmere beskrevet på siden Kultur: Vægmalerier.
Korset over kirkedøren i Christiania er formet som Jesus, der velsigner folk. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Nikolai-kirken i Rønne, Bornholm, er viet Sankt Nicolaus, skytshelgen for søfolk, jurister, bagere og andre erhvervsgrupper, men specielt for børn. Han er identisk med julemanden – på engelsk Santa Claus – der bringer gaver til børnene julenat, idet han stiger ned gennem skorstenen og lægger gaverne i strømper, der er hængt op ved deres seng.
Kondenseret udstødning fra et jetfly trækker striber hen over himlen bag Nikolai-kirken i Rønne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Højerup Gamle Kirke blev opført af kalksten omkring 1250-1300. Oprindelig lå den i god afstand fra de stejle skrænter på Stevns Klint, men i marts 1928 styrtede koret og en del af kirkegården i havet.
Resterne af Højerup Gamle Kirke står stadig på kanten af Stevns Klint, men kan styrte i havet nårsomhelst. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Vor Frelser Kirke på Christianshavn, København, blev opført 1682-95, men det karakteristiske spiralformede spir med en udvendig trappe blev først tilføjet 1747-52.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Koret og skibet i Stødov Kirke, også kaldt Helgenæs Kirke, Djursland, blev først opført i 1200-tallet af kløvede kampesten. Siden blev i gotisk tid tilføjet tårn og våbenhus.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Aa Kirke, som har givet navn til Aakirkeby på Bornholm, er tilegnet Sankt Hans (Johannes Døberen). Denne kirke blev opført omkring 1150 i granitsten, med mange tilbygninger og restaureringer sidenhen. Det 22 m høje tårn med tvillingetag fik sin nuværende form i 1500-tallet.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Byen Hanstholm i Thy hed oprindeligt Hansted, og kirken har beholdt det gamle navn. Den er en typisk romansk kirke, oprindeligt opført i 1100-tallet.
Hansted Kirke, Thy. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Mariehøj Kirke i Silkeborg er en korskirke, opført i gule teglsten på et fundament af granitsten, og i midten et pyramideformet tårn i træ. Den blev indviet i marts 1958. Arkitektonisk er den inspireret af ruinerne af Sct. Lars Kirke og Helligåndskirken i Visby, Gotland.
Mariehøj Kirke, Silkeborg. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Fanefjord Kirke på Møn, som først blev opført omkring 1300, er rigt udsmykket med kalkmalerier, udført af den såkaldte ’Elmelunde-mester’ (se mere herom på siden Kultur: Vægmalerier).
Aftenlys på Fanefjord Kirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Svaneke Kirke på Bornholm blev oprindeligt opført omkring 1350, men i dag findes kun en lille rest af den oprindelige kirke i den nuværende bygnings sydmur.
Svaneke Kirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den næsten symmetriske Bagenkop Kirke på Langeland er en relativt ny bygning, opført i 1920.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Frankrig
Sankt Corentin-katedralen er en romersk-katolsk katedral i byen Quimper, Bretagne. Ifølge overleveringen blev den grundlagt af Gradlon den Store, en halv-legendarisk konge af Cornouaille, som regerede i det 5. århundrede. Han traf en eremit, Sankt Corentin, som boede på bjerget Mėnez-Hom, og han blev så imponeret af styrken af eneboerens tro, at han gjorde ham til ærkebiskop i Quimper.
Katedralen, som erstattede en ældre romansk kirke, blev grundlagt i 1239, men størsteparten af den stammer fra 1400-tallet og senere.
Sankt Corentin-katedralen i morgendis. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
I dag ligger Chapelle Notre Dame de la Croix, som blev grundlagt i 1522, et fredeligt sted i Bodriec-skoven nær Loqueffret, Bretagne.
(Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Kirketårn, Bonneval-sur-Arc, Val d’Arc, Alperne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Chapelle Notre Dame de Bonne Nouvelle i Locronan, Bretagne, er nævnt for første gang i 1439.
Brønd foran Chapelle Notre Dame de Bonne Nouvelle. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Det første Chapelle Notre Dame de Rocamadour i Camaret-sur-la-Mer, Bretagne, blev opført i 1183, men den ældste del af det nuværende kapel stammer fra 1527. Kapellets navn er afledt af Breton roc’h (‘klippe’), am a (‘i midten’), samt dour (‘vand’), altså ‘klippen midt i vandet’.
Chapelle Notre Dame de Rocamadour, Camaret. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Grækenland
To græsk-ortodokse kirker på Kreta, i landsbyen Laki (øverst) samt på Rodopos-halvøen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Indien
San Thome-katedralen, også kaldt St. Thomas-katedralen, er en romersk-katolsk kirke i byen Chennai, Tamil Nadu, som blev opført af portugiserne i 1500-tallet på det sted, hvor Sankt Thomas, en af Jesu tolv apostle, var begravet. I 1893 blev den ombygget af englænderne med status som katedral, og det er denne bygning, man ser i dag.
San Thome-katedralen i Chennai. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
I november 1618 sendte Kong Christian d. 4. en af sine admiraler, Ove Giedde, af sted med fem skibe mod Indien med det formål at oprette en dansk handelsstation under Ostindisk Kompagni, som skulle skaffe bl.a. krydderier og tekstiler billigt til fædrelandet.
To år senere nåede Giedde og hans folk frem til Coromandel-kysten ved Kaveri-flodens munding i den nuværende delstat Tamil Nadu. Efter forhandlinger med fyrsten af Thanjavur fik Giedde tilladelse til at bygge en handelsstation, som blev kaldt Trankebar – en forvanskning af det lokale tamilske navn på stedet, Tarangambadi, som betyder ’syngende bølger’. I 1660 stod en fæstning færdig, som fik navnet Dansborg. Bag denne fæstning opstod efterhånden en by, som blev befæstet med volde og mure, gennem hvilke et antal byporte gav adgang til byen. Den største af disse porte vises på siden Henfald.
Ny Jerusalemkirken i Trankebar (i dag Tarangambadi). Over indgangen ses året for fuldførelsen, 1718, samt Kong Frederik d. 4.’s monogram. Han stod bag opførelsen af kirken. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Notre Dame de la Conception er en jesuitisk katedral i byen Puducherri (Pondicherry), Sydindien. Fuldførelsen af denne storslåede bygning varede over 70 år, fra 1691 til 1765.
Notre Dame de la Conception, Puducherri. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Santa Cruz, en katolsk katedral i byen Kochi, Kerala, blev fuldendt i 1887.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
L’Eglise de Sacre Coeur de Jesus (‘Jesu Hellige Hjertes Kirke’) i byen Puducherri (Pondicherry), Sydindien, er et storslået gotisk bygningsværk, som blev opført i 1700-tallet.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Italien
Santa Maria dell’Itria er en romersk-katolsk kirke i barokstil, opført i 1700-tallet i byen Ragusa, Sicilien. Navnet er afledt af græsk odigitria, hvilket betyder ‘Vor Frue, som viser vejen’.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne diminutive romersk-katolske kirke, med plads til 12 personer, blev opført i 2004 på Passo Gardena, Dolomiterne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
New Zealand
Ratana-kirken blev grundlagt af Tahupotiki Wiremu Ratana, en Maori-bonde, som tilhørte Metodistkirken, og som opnåede berømmelse som en visionær healer. I 1920 etablerede han en kirke i landsbyen Ratana Pa, nær Whanganui, og senere blev adskillige andre Ratana-kirker opført rundt omkring i landet.
Denne Ratana-kirke i Raetihi hedder Te Whare Whakamoemiti (‘Lovprisningens Hus’). (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Baptistkirken i Kawakawa, Nordøen, er meget farvestrålende. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Schweiz
Tårnet på denne kirke i landsbyen Sedrun, Tavetsch-dalen, Graubünden, ender i et slankt spir. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Spanien
Den pragtfulde kirke Parroquia de Nuestra Senora del Socorro (‘Vor Frue af Socorro-kirken) i byen Tejeda, Gran Canaria, blev grundlagt i 1648.
(Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Reder af hvid stork (Ciconia ciconia) på taget af et kirketårn i byen Trujillo, Extremadura. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Taiwan
True Jesus Church er en protestantisk kirkebevægelse, som opstod i Kina kort efter Pinsebevægelsens grundlæggelse i begyndelsen af 1900-tallet. Denne trosretning lægger vægt på en direkte personlig oplevelse af Gud gennem de nådegaver, som Helligånden forlener de troende med.
Det undrer mig lidt, hvorfor bevægelsen hedder True Jesus Church. Er der nogen, der tror på en falsk Jesus?
True Jesus Church, Taichung. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Luce Memorial Chapel i Tunghai Universitetspark, Taichung, blev opført 1962-63. Det blev navngivet til ære for den amerikanske missionær Henry W. Luce (1868-1941), som missionerede i Kina sidst i 1800-tallet.
Luce Memorial Chapel. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Datong Presbyterianske Kirke, Tainan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Tanzania
Saint Joseph’s Metropolitan Cathedral er en kirke i gotisk stil nær havnen i Dar es Salaam. Den blev opført mellem 1897 og 1902, under den tyske besættelse af Tanzania.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
USA
Cades Cove Primitive Baptistkirke i Great Smoky Mountains Nationalpark, Tennessee, blev indstiftet i 1827. Indtil 1832 var der ingen kirkebygning, og medlemmerne mødtes til gudstjeneste i private hjem. Den oprindelige bygning blev bygget af rå bjælker og er ikke den bygning, man ser i dag, der blev opført i 1887.
Klokketårnet i Cades Cove Primitive Baptistkirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Det indre af Cades Cove Primitive Baptistkirke er meget enkelt indrettet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne kirke i Manhattan, New York City, syner ikke af meget blandt de omkringliggende skyskrabere. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Vietnam
Cua Bac-kirken (‘kirken ved den nordlige indgangsport’) i Hanoi er en romersk-katolsk kirke, opført af franskmændene i 1932. Dens oprindelige navn var Église des Martyrs (‘Martyrernes Kirke’).
Denne statue foran Cua Bac-kirken gengiver Jomfru Maria med Jesus som dreng. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kirke ved daggry, Da Nang. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Østrig
Morgenlys på en romersk-katolsk kirke i landsbyen Sankt Peter am Kammersberg, Styrien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Udvendig udsmykning af kirker
En gargoyle er en skulptur, som viser et væsen, ofte et uhyre, med en åbning, som er beregnet til at lede regnvand bort fra bygningers mure, hvorved vandet forhindres i at borterodere mørtelen mellem stenene. Ordet kommer af latin gar, ’at sluge’, hvilket hentyder til den gurglende lyd af strømmende vand. På de fleste gargoyles løber vandet ud af væsenets mund, men undertiden andre steder.
Ifølge en fransk legende frelste Sankt Romanus af Rouen (død ca. 640 e.Kr.) oplandet omkring Rouen fra et dragelignende uhyre, kaldt La Gargouille, som havde vinger og en lang hals og var i stand til at spy ild ud af gabet. Ifølge en version af legenden undertvang Sankt Romanus uhyret ved hjælp af sit krucifiks, hvorpå han førte det til Rouen, hvor det blev brændt. Hovedet og halsen ville imidlertid ikke brænde, da det var hærdet af den ild, som uhyret selv frembragte, så hoved og hals blev sat op på muren af en nyopført kirke for at skræmme onde magter bort.
I det 12. århundrede talte Sankt Bernard af Clairvaux (1090-1153) imod gargoyles, idet han sagde: ”Hvad gør disse fantastiske uhyrer i klostrene foran vore brødres øjne, mens de studerer? Hvad er meningen med disse urene aber, disse mærkelige vilde løver og uhyrer? Til hvilket formål har man placeret disse væsner, halvt dyr og halvt menneske, eller disse plettede tigre? Jeg ser adskillige kroppe med ét hoved og adskillige hoveder på én krop. Her er et firbenet væsen med en slanges hoved, der er en fisk med et pattedyrs hoved, og der er et dyr, som er halvt hest, halvt ged… I sandhed, hvis vi ikke rødmer ved synet af sådanne absurditeter, skulle vi i det mindste beklage, at vi har brugt midler på dem.”
Gargoyles på Notre Dame i Paris. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
De følgende 3 billeder er fra Chapelle Notre Dame de la Croix, som ligger i Bodriec-skoven nær Loqueffret, Bretagne. Dette kapel blev grundlagt i 1522.
Et kors med den døde Jesus og tre sørgende kvinder, formodentlig dem, der er nævnt af evangelisten Johannes: hans moder, hans moster, hustru til Clopas, samt Marie Magdalene. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
En delvis smuldret skulptur, som gengiver en løve med våbenskjold. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Gargoyle-lignende skulpturer på taget. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kors på en kirke, illumineret om natten, Tienhsiang, Taroko-kløften, Taiwan. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne figur, som gengiver en udsultet løve, findes på muren af Winchester Cathedral, Hampshire, England. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kristus på korset med sørgende kvinder, formodentlig dem, der er nævnt af evangelisten Johannes: hans moder, hans moster, hustru til Clopas, samt Marie Magdalene. – Brugge, Belgien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Interiør i kirker
I Middelalderen blev talrige kirker udsmykket med farvestrålende kalkmalerier, som for størstepartens vedkommende gengav motiver fra Bibelen. Nogle af malerierne forestiller dog scener fra hverdagslivet, foruden planter, dyr og forskellige overnaturlige væsener. En mængde billeder på siden Kultur: Vægmalerier viser eksempler på denne kunstart.
Winchester Cathedral, Hampshire, England. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne skulptur i Notre Dame de Roscudon, en katolsk kirke i Pont-Croix, Bretagne, gengiver Jomfru Maria med den døde Jesus. Kirken blev grundlagt i 1200-tallet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Chapelle Notre Dame de Rocamadour i Camaret-sur-la-Mer, Bretagne, er beskrevet ovenfor i afsnittet Kirker.
Chapelle Notre Dame de Rocamadour. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Den katolske kirke i San Pedro de Atacama, Chile. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Vesterø Søndre Kirke på Læsø, der førhen bare hed Vesterø Kirke, blev opført i romansk stil omkring 1250. Den var oprindeligt bygget af munkesten, men sydsiden blev i 1777 skalmuret med små sten, og kirken blev kalket rød – én blandt få danske kirker af denne farve.
Vesterø Søndre Kirke er udsmykket med adskillige mangearmede lysekroner samt en skibsmodel. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Likoma er en lille ø i Malawi-søen, hvis stolthed er den kæmpemæssige katedral, et imposant bygningsværk, som blev kopieret efter katedralen i Salisbury i England, og er næsten lige så stor. Opførelsen påbegyndtes i slutningen af 1800-tallet, og katedralen stod færdig i 1911. Denne store bygning virker noget malplaceret på denne lille ø og fortæller vist mere om en biskops ambitioner end om befolkningens behov.
Det indre af katedralen på Likoma Island. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Altertavlen i Oberwölz Kirke, nær Sankt Peter am Kammersberg, Styrien, Østrig. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Aa Kirke på Bornholm er beskrevet ovenfor, se afsnittet Kirker. De følgende fire billeder viser interiør i denne kirke.
Døbefonten blev udhugget i sandsten af Mester Sigraf fra Gotland i 1200-tallet. Denne font er unik, da dens relieffer ikke kun viser scener fra Jesu liv, men også motiver fra den nordiske mytologi, fx Midgårdsormen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Prædikestolen gengiver engle, en af dem med et kranium. Bagest ses Jomfru Maria og Jesus på korset. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Chapelle Notre Dame de Bonne Nouvelle i Locronan, Bretagne, er beskrevet ovenfor i afsnittet Kirker.
Denne skulptur gengiver en ærkebiskop (eller lignende), som holder et kors med den korsfæstede Jesus, Chapelle Notre Dame de Bonne Nouvelle. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne ærbart påklædte engel blæser i trompet, Nylars Kirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
I den kinesiske mytologi supplerer de mandlige dyder hos dragen og de kvindelige dyder hos feng-huang (ofte fejlagtigt kaldt ‘den kinesiske Fugl Føniks’) hinanden, og de er ofte afbildet sammen på daoistiske templer. Disse væsener er indgående behandlet på siden Religion: Daoismen i Taiwan.
Træudskæringen på billedet nedenfor, som findes i Højerup Kirke, Stevns Klint, er sandsynligvis inspireret af den kinesiske mytologi, idet den viser to væsener, der ligner en blanding af drage og Feng-Huang.
(Foto copyright © by Kaj Halberg)
Udsmykning i Søndermarkskirken i Viborg, en moderne kirke i alternativ byggestil, som blev indviet i 1981. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Basilique Saint-Sauveur, Dinan, Bretagne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Slattenpatten, også kaldt Slattenlangpat, er en troldkvinde eller elverkvinde fra Sydsjælland, som kan kendes på sine overordentligt lange bryster, der efter sigende skulle hænge helt ned til bæltestedet. Der findes en række sagn, hvor Slattenpatten jages af Kong Volmer eller Wojens Jæger (andre navne for Kong Valdemar Atterdag) med sine hunde. I disse situationer slænger hun blot brysterne over skuldrene, så de ikke er i vejen, når hun skal løbe hurtigt.
Slattenpatten røver fra menneskene om natten, men ridser man et kors i brød og andet bagværk, kan hun ikke stjæle det. Bliver man forfulgt af hende, kan man undslippe ved at løbe over markerne på tværs af plovfurerne. Slattenpatten kan kun løbe på langs af furerne, når de er pløjet med stålplov, for som andre underjordiske kan hun ikke døje stål. Man kan også springe over en å eller en bæk, for hun bryder sig heller ikke om rindende vand. (Kilde: Evald Tang Kristensen 1893. Danske Sagn, som de har lydt i Folkemunde, bd. 2)
Denne udskæring af en troldkvinde med hundehoved og hængebryster, som findes under prædikestolen i Vejlø Kirke, Sjælland, forestiller efter sigende Slattenpatten. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Andre former for helligdomme
Typisk katolsk vejalter med den korsfæstede Kristus og Jomfru Maria, Höhlensteintal, Tre Cime-området, Dolomitterne, Italien. Bemærk vandflasken og pelargonien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne helligdom langs vejen nord for Caldera, Chile, er tilegnet Santa Gemita, også kaldt Virgen del Camino, beskytter af de vejfarende. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Vejrbidt katolsk vejalter med den korsfæstede Kristus, Passo delle Erbe (Börz Würzjoch), Dolomitterne, Italien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kors og klokke, El Toscón, Gran Canaria. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Vejalter, opsat til minde om en afdød person, Krajcarca-dalen, nær Trenta, Triglavski Nationalpark, Slovenien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Forskellige typer af græsk-ortodokse vejaltre, Kreta. Alteret på det nederste billede undgik på mirakuløs vis at blive revet med af et jordskred, forårsaget af kraftig regn, som delvis ødelagde vejen. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Klokketårn af træ, Gran Canaria. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Vejalter, som viser Kristus på korset, Parco delle Madonie, nær Collesano, Sicilien. Planten med gule blomster er en vortemælk, Euphorbia segetalis. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Gravsteder
Billeder af mange andre kirkegårde og gravsteder er præsenteret på siden Kultur: Gravsteder.
Talrige ens gravstene på en gravplads for krigsveteraner, Cabrillo Memorial, San Diego, Californien. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Gravsted i landsbyen Thomatal, Østrig. Teksten neden for billedet af Kristus siger: ”Hvor Du var, var jeg; hvor jeg er, vil Du være.” (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Dette gravsted på kirkegården Cottage Grove, Kern Valley, Californien, er udsmykket med diverse genstande, bl.a. plasticblomster og det amerikanske nationalflag, ‘Stars and Stripes’. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Mange af gravmælerne på denne kirkegård i Solola, Guatemala, er malet i muntre farver. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kirkegården i Cahuilla, Californien, rummer hovedsagelig grave af indfødte stammefolk. Blomsterne er påskeliljer (Narcissus pseudonarcissus). (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Kirkegården på øen Likoma i Malawi-søen er meget speciel. På grund af klippegrunden er de fleste grave overjordiske, dækket af talrige små klippeblokke, hvori der ofte er placeret et sten- eller jernkors. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Denne grav på en kirkegård nær Pueblo Pampa Union, en forladt mineby nord for Carmen Alto, Chile, er blevet pyntet med en lille bamse, samt blomster, der er visnet. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Denne nye grav i Chichicastenango, Guatemala, er blevet pyntet med græs og et kors af tagetes-blomster. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Gravstene og efterårsfarver, New Lebanon, New York State. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kirkelige handlinger
Katolsk præst holder prædiken i kirken under en vielse, Legazpi, Luzon, Filippinerne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Udendørs katolsk gudstjeneste i landsbyen Prägraten, Virgental, Tyrol, Østrig. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Ungaerne er et Bantu-folk, som lever i Bangweulu-sumpene i det nordlige Zambia. De var oprindeligt animister, men i dag er de alle kristne. Du kan læse mere om dette folk på siden Bøger: Hvor vandet møder himlen.
Om søndagen kaldes Ungaerne til gudstjeneste ved hjælp af trommer, eller som her ved at en dreng slår på en gammel hjulfælg med et stykke jern. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Katolikker brænder vokslys ved en helligdom for Jomfru Maria, Cartagena, Chile. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Under en barnedåb i en katolsk kirke i Legazpi, Luzon, Filippinerne, lader denne unge moder sit barn holde et brændende vokslys. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Achewa-piger synger under en presbyteriansk gudstjeneste, Chembe, Malawi-søen, Malawi. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Runestene
I Norden blev det i løbet af Jernalderen skik at opstille store sten af granit eller skifer på gravene, de såkaldte runestene, hvori der blev indristet runer, oftest i lange bånd, der i mange tilfælde afsluttedes i et drage- eller slangehoved – sikkert et billede på Midgårdsormen, som var frygtet blandt søgående folk, idet den havde ry for at æde druknede sømænd.
Mange steder kom runestene først på mode, efter at befolkningen var omvendt til kristendommen omkring 900-1000. Indskrifterne på disse sten er derfor alle af kristent tilsnit. Oftest fortæller de ganske kort, hvem der rejste stenen og for hvem.
Billeder af andre runestene findes på siden Kultur: Megalitter.
Runesten foran Østermarie Kirkeruin, Bornholm. På bagsiden af den er en stor, blomsteragtig figur indristet, et såkaldt propelkors. Teksten på stenen lyder: ”Bjarne og Tue og Asgot lod stenen rejse efter deres broder Sibbe. Krist hjælpe sjælen.” – I baggrunden ses bautastene. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Marevadstenen ved Hasle Kirke, Bornholm, er en runesten fra ca. 1100, hvor runerne er indhugget i slangeform. Teksten lyder således: ”Aulakr lod rejse sten denne efter Sasur, fader sin, bonde god. Gud hjælpe sjæl hans og Sankte Michael.” (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Dette billede viser et kors, indridset på en runesten, der i dag befinder sig foran Vestermarie Kirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Teksten på denne runesten ved Bjärby, nær Runsten, Öland, lyder: ”Härfrid og Vidbjörn lod rejse stenen efter Fastulv, deres fader. Siglaug lod (den) rejse efter sin ægtefælle. Han er begravet i kirken.” – At blive begravet i kirken var sikkert en stor hæder i den tidlige kristne periode i Norden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Kristne legender og skikke
En af de berømteste kristne myter handler om Syndefaldet. I Første Mosebog, kap. 3, vers 1-7, hedder det:
Og Slangen var træskere end alle Vilddyr paa Marken, hvilke Gud Herren havde gjort; og den sagde til Kvinden: ”Mon Gud skulle have sagt: ’I maa ikke æde af hvert Træ i Haven’?”
Da sagde Kvinden til Slangen: ”Vi maa æde af Havens Træers Frugt; men om det Træs Frugt, som er midt i Haven, sagde Gud: ’Æder ikke deraf og rører ikke derved, at I ikke skulle dø’.”
Da sagde Slangen til Kvinden: ”I skulle ikke dø Døden; men Gud ved, at hvilken Dag I æde deraf, da skulle eders Øjne oplades, og I skulle blive ligesom Gud og kende godt og ondt.”
Og Kvinden saa, at Træet var godt at æde af, og at det var lysteligt at se til og et ønskeligt Træ til at faa Forstand af, og hun tog af dets Frugt og aad; og hun gav ogsaa sin Mand med sig, og han aad. Da oplodes begges Øjne, og de kendte, at de vare nøgne, og de hæftede Figenblade sammen og gjorde sig Bælter.
Traditionelt er Kundskabens Frugt blevet betragtet som værende sødæblet (Malus pumila), selv om det ikke nævnes i Mosebogens tekst. Det kan dog lige så vel dreje sig om granatæble (Punica granatum) eller måske abrikos (Prunus armeniaca), da spiseæblet måske endnu ikke var blevet indført til Mellemøsten på det tidspunkt teksten blev skrevet.
Dette kalkmaleri i Nylars Kirke, Bornholm, viser Adam og Eva, der spiser af den forbudne frugt, overvåget af slangen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Jons Kapel – på bornholmsk Jonstjærkan (Jonskirken) – er en 22 m høj klippe på Bornholms vestkyst. Efter legenden benyttede en tidlig kristen missionær ved navn Jon denne klippe som prædikestol, da han forsøgte at omvende den hedenske befolkning.
På Jons Kapel vokser der bl.a. vedbend (Hedera helix) og ask (Fraxinus excelsior). (Foto copyright © by Kaj Halberg)
I modsætning til protestanter har katolikker ofte et meget afslappet forhold til afdøde familiemedlemmer.
En ung mand spiller på harmonika på en grav i byen Bontoc, nordlige Luzon, Filippinerne. Graven er prydet af en stor trillingranke (Bougainvillea spectabilis). (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Katolikker besøger slægtninges grave på en kirkegård i Chichicastenango, Guatemala, 2. november (dagen efter ’De Dødes Dag’). Det regnede kraftigt denne dag, men ikke desto mindre medbragte de pårørende madkurve og holdt familiekomsammen på gravene. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Jul
De hedenske folk i Nordeuropa afholdt en midvinterfest, hvor man fejrede, at solen ‘vendte tilbage’. Da kristendommen blev indført, ønskede de kristne at komme denne hedenske skik til livs, og det gjorde man på snedig vis ved at indføre julen, idet man hævdede, at Jesus blev født omkring denne tid. Det var lidt af en påstand, da man intet aner om, hvornår Jesus blev født, ja dårligt nok hvilket år.
Skikkene med juletræ og julepynt er først opstået inden for de sidste par hundrede år.
Julepynt foran Iglesia de San Nicolás de Tolentino, La Aldea de San Nicolas, Gran Canaria, opført i 1972, hvor der tidligere lå et kapel fra 1700-tallet. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
‘Juletræ’ foran bevoksning af kanarisk søjlevortemælk (Euphorbia canariensis), Veneguera, Gran Canaria. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Halloween
Dette ord er en sammentrækning af Hallows’ Evening (Alle Helgeners Aften). Halloween er en højtid, som fejres i mange lande den 31. oktober, aftenen før Alle Helgeners Dag. Førhen signalerede denne aften starten på en tre-dages periode, hvor man mindedes de døde hallows (helgener) og martyrer, samt de troende, som i årets løb var afgået ved døden.
Det er en udbredt opfattelse, at mange Halloween-traditioner har deres oprindelse i ældgamle keltiske højtider, specielt Samhain, som blev ændret til Halloween af tidlige kristne.
I dag går mange kristne i kirke på Alle Helgeners Aften, mens andre tænder stearinlys på de afdødes grave. Førhen undlod mange kristne at spise kød denne aften.
I USA er Halloween blevet mere folkelig, fyldt med fest og ballade. Blandt aktiviteterne kan nævnes trick-or-treating, hvor børn, iklædt fantasifulde kostumer, vandrer fra dør til dør og beder om gaver ved at sige: “Trick or treat” (’Ballade eller gaver’). Gaverne er som regel i form af slik, somme tider penge. Førhen bestod ‘ballade’-delen af forskellige former for ugerninger, ifald husejeren ikke rystede op med gaver, men i dag er truslen dog fuldstændig tom.
Minder dette ikke stærkt om den danske fastelavn? Jeg husker i hvert fald fra min barndom, at vi drog fra dør til dør, mens vi sang:
Boller op og boller ned,
boller i min mave.
Hvis jeg ingen boller får,
så laver jeg ballade!
Andre Halloween-aktiviteter i USA omfatter fester, hvor man klæder sig ud, udhuling af græskar til fremstilling af lamper, kaldt Jack-o’-lanterns, bål, forskellige løjer, fortælling af skrækhistorier, samt at se skrækfilm.
Morgensol på græskar, som er dyrket til fremstilling af ’græskarmænd’ under Halloween, Fyn. (Fotos copyright © by Kaj Halberg)
Forskellige typer græskar sælges i vejkanten lige før Halloween, Jeddo, New York State. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Græskarmand, fremstillet i anledning af Halloween, Perry Center, New York State. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Halloween-familie, Cummington, Massachusetts, USA. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
Sankthans-fest
Den hyggelige skik med at tænde Sankthans-bål har faktisk sin rod i den katolske kirkes grusomme hekseforfølgelser i Middelalderen, hvor kvinder – ofte spåkvinder eller kvinder, der beskæftigede sig med bevidsthedsudvidende urter og andet ’djævelskab’ – blev beskyldt for trolddom og brændt på bålet. I dag placeres ofte en ‘heks’, fremstillet af strå og iført gammelt tøj, på bålet, siddende på en kost, på hvilken hun flyver til Bloksbjerg i Tyskland, hvor heksene efter sigende mødtes og udførte deres – efter befolkningens opfattelse – gruopvækkende ritualer.
Sankthans-bål, Christiansø, Bornholm. (Foto copyright © by Kaj Halberg)
(Oprettet maj 2017)
(Senest opdateret november 2024)