Ethiopien 1996: Timkat – en kristen højtid

 

 

Ethiopien 1996
Den fremherskende religion i Ethiopien er Tewahedo-kirken – en ældgammel ortodoks udgave af kristendommen. Dette billede viser præster, som søger ly for den stærke sol under en parasol, mens de fejrer højtiden Timkat. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Sammen med mine tre ledsagere, Uffe Gjøl Sørensen, Jørgen Bech og Erling Krabbe, flyver jeg til den lille by Lalibela i Ethiopiens nordlige højland. Vi har tilrettelagt vores rejse således, at vores ankomst finder sted på den første dag af en vigtig religiøs højtid, Timkat, som fejres i Ethiopien under stor festivitas hvert år i januar.

 

Højtiden begynder
I Lalibela prøver vi på at finde ledige hotelværelser, men under højtiden er alt optaget. Vi får dog tilladelse til at slå vore telte op i en hotelhave, hvorpå vi skyndsomst vandrer ned mod byen, idet vi derfra har hørt trommehvirvler samt en gennemtrængende hylen, ”ly-ly-ly-ly”, der viser sig at hidrøre fra en stor gruppe kvinder. En mængde præster er forsamlet, alle iført fodside dragter i silke og bomuld. Mange af dem bærer farverige parasoller som værn mod den stærke sol. En gang imellem høres fantastiske trommehvirvler fra centrum af præsteflokken, mens andre præster blæser i messinghorn.

På skrænterne langs hovedstien sidder hundredevis af landsbyboere og hvidklædte pilgrimme, nogle af dem med et gult kors vævet eller syet på ryggen. Præsterne defilerer nu langsomt forbi, opdelt i mindre grupper, én fra hver af kirkerne i Lalibela og omegn. Bagtroppen i hver gruppe udgøres af de yngste præster, som synger og danser, akkompagneret af trommehvirvler og gjaldende fanfarer af messinghorn. Præsteoptoget følges af hundreder af pilgrimme og tilskuere.

Optogene gør holdt på en stor plads, hvor en af præsterne holder en højtidelig tale på en halv times tid. Vi hører gentagne gange navnet Johannis nævnt, hvilket givetvis hentyder til Johannes Døberen, der spiller en afgørende rolle under Timkat. Blandt de hvidklædte ethiopiske præster bemærker vi enkelte sortklædte europæiske præster, nogle af dem iført høje ’hatteæske’-hatte, en enkelt af dem en bowlerhat. Efter talen opløses forsamlingen.

Under ceremonien er himlen blevet overtrukket med sorte skyer, og snart begynder det at lyne og tordne, mens regnen øser ned. Vi søger ly i hotellets forhal, hvorfra vi kan studere nogle af de fuglearter, der holder til heromkring, fx guineadue (Columba guinea), den endemiske etiopiske tandskægfugl (Lybius undatus), den mærkelige brune musefugl (Colius striatus), som på akrobatvis klatrer rundt i buskene, samt ethiopisk jorddrossel (Psophocichla simensis), der ormer på plænen, nøjagtigt som vores hjemlige solsort (Turdus merula).

 

 

Ethiopien 1996
Ethiopien 1996
Ethiopien 1996
På skrænterne sidder hundredevis af landsbyboere og hvidklædte pilgrimme og iagttager processionen af præster, der langsomt defilerer forbi. Mange af præsterne bærer farverige parasoller som værn mod den stærke sol. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Denne præst vandrer rundt blandt pilgrimme og tilskuere og indsamler penge i en opadvendt paraply. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Tilskuer under Timkat-højtiden. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Dette barn på moders ryg synes at tænke: ”Hvad vil han?” (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien_8_p1_resize
Generte unge piger, en af dem med en særpræget frisure. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Unge kvindelige pilgrimme, som er delvis kronragede. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
En ethiopisk jorddrossel (Psophocichla simensis) ormede på plænen foran hotellet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Den ortodokse Tewahedo-kirke
Den fremherskende religion i Ethiopien er en ældgammel ortodoks udgave af kristendommen, den Ethiopiske Tewahedo-kirke, som har 40-45 millioner tilhængere, hvilket gør den til den største af de orientalske ortodokse kirker. Disse kirker omfatter tillige den Eritreanske Tewahedo-kirke, den Koptiske Kirke i Alexandria, den Armenske Apostoliske Kirke, den Syriske Ortodokse Kirke, samt Malankara-kirken i Indien. Indtil 1959 var den Ethiopiske Tewahedo-kirke administreret af den Koptiske Kirke i Alexandria, men fik så tildelt sin egen patriark af Cyril d. 6., som foruden at være koptisk pave i Alexandria også var patriark for hele Afrika.

Tewahedo betyder ‘samlet til én’, hvilket hentyder til den orientalske ortodokse tro på Kristus’ samlede natur, hvilket vil sige, at foreningen af den guddommelige og den menneskelige natur er en nødvendighed for at opnå den guddommelige frelse af menneskeheden.

Timkat er den ethiopiske Hellig Tre Kongers Dag, som normalt fejres d. 19. januar (i skudår 20. januar). Denne højtid er bedst kendt for sin rituelle genopførelse af dåben, hvorved man mindes Jesu dåb i Jordan-floden. Under en af Timkat-ceremonierne svøbes Tabot’en – en model af Pagtens Ark, som er det skrin, der ifølge 2. Mosebog indeholdt de to tavler, på hvilke De Ti Bud var nedskrevet – i et fornemt klæde og bæres derpå i optog af præster. Tabot’en repræsenterer manifestationen af Jesus som Messias, da han opsøgte Johannes Døberen for at blive døbt. Omkring kl. 2 om morgenen bæres den til et nærliggende vandløb eller en dam, hvor der foretages en rituel tvætning af den. Senere sprinkles vand på optogets deltagere. Nogle sænker sig ned i vandet, idet de på denne måde symbolsk fornyer deres dåbsløfte. (Kilde: en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Orthodox_Tewahedo_Church).

 

Tolv klippekirker
Højtiden fortsætter natten igennem med taler og messen, som præsterne åbenbart mener, at alle skal have gavn af, thi de spredes over hele byen gennem talrige højttalere. Hele natten er der et leben af folk, som kommer og går i mørket.

Om formiddagen tager vi i selskab med en ung guide på en rundtur til Lalibelas berømte klippekirker og -klostre, som kan dateres tilbage til 11. og 12. århundrede. Mange af dem, fx Beit Giyorgis, Beit Maryam, Selassies Kapel, Mashal-kapellet og Adams Gravkammer, er hugget ned i klippegrunden, der består af ret blød, rød vulkansk tuf. Beit Giyorgis er den mest usædvanlige af kirkerne, formet som et kors. Adgang til denne kirke sker enten gennem en underjordisk gang eller ad stejle stiger, som står lænet op ad den lodrette klippevæg.

Det er en egen fornemmelse at vandre gennem de smalle gyder og mørke nicher, dybt nede mellem de ældgamle, høje stenkirker. Livet her forekommer uforandret, siden kirkerne blev udhugget. Nogle af præsterne bor stadig i små huler, som er foret med lammeskind, så de kan holde varmen i de kolde nætter. I solskinnet uden for en af hulerne sidder en præst på et lammeskind, fordybet i læsning af de hellige skrifter.

Vi aflægger besøg inde i nogle af kirkerne, hvor vi modtages venligt af præsterne. Kirkernes vægge prydes af udhuggede mønstre eller malerier, fx af Sankt Georg, der bekæmper dragen, og her opbevares tillige en mængde arkaiske genstande, såsom prægtigt udformede guld- og sølvkors.

 

 

Ethiopien 1996
Lalibela er berømt for sine 12 klippekirker, hvoraf mange er hugget ned i klippegrunden. Her ses Mashal-kapellet. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996 
Beit Giyorgis er den mest usædvanlige af stenkirkerne, formet som et kors. Adgang til denne kirke sker enten gennem en underjordisk gang eller ad stejle stiger, som står lænet op ad den lodrette klippevæg. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Nogle af præsterne bor i små klippehuler, som er foret med lammeskind, så de kan holde varmen i de kolde nætter. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996 
En præsts spartanske værelse i en klippekirke. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Vægge og loft i kirkerne – her Beit Mariam – prydes af malerier og udhuggede mønstre. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996 
Kirkerne indeholder en mængde arkaiske genstande, såsom prægtigt udformede sølvkors. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996
Præst med et guldkors foran et maleri af Sankt Georg, der bekæmper dragen. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

Ethiopien 1996 
En guineadue (Columba guinea) sidder i en vinduesåbning i en af klippekirkerne. (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

God, stærk kaffe
Denne dag, ganske tidligt om morgenen, har den vigtigste begivenhed under Timkat fundet sted, da et optog af præster, fulgt af hundreder af pilgrimme, bar Tabot’en ned til et lille vandløb og dér foretog en rituel afvaskning af arken i dets vande.

Optogene af præster fortsættes i dag, og vi sætter os på en bakke, hvorfra vi har en glimrende udsigt over menneskehavet. Processionerne passerer forbi lige neden for bakken, ledsaget af masser af trommehvirvler, hornmusik, dans og sang. Folk er glade og smiler, thi dette er en meget vigtig begivenhed: Pagtens Ark har fået sin årlige tvætning!

Sidst på eftermiddagen aflægger vi besøg i guidens hjem – en beskeden hytte, der ligesom de fleste andre boliger i byen er cirkelrund, med lerklinede vægge og bølgeblikstag. Hans mor serverer nyristet, nykværnet og friskbrygget kaffe for os –god, stærk kaffe! Mens vi nyder denne udsøgte drik, samles guidens seks mindre søskende omkring os, mens de snakker og smiler over hele hovedet og peger på de mærkelige fremmede. Vi føler, at vi er velkomne!

En dejlig afslutning på et dejligt ophold i Lalibela.

 

 

Ethiopien 1996
Guidens mor serverede nyristet, nykværnet og friskbrygget kaffe for os – god, stærk kaffe! (Foto copyright © by Kaj Halberg)

 

 

 

(Oprettet juni 2016)

 

(Revideret oktober 2017)